Jump to content
Sykepleiediskusjon

Trenger deres hjelp!


ebks95

Recommended Posts

Hei jeg er student og ute i praksis nå på et sykehjem. Jeg har noen læringsutbytter jeg sliter med å fylle ut. det første er:

Identifisere. beskrive og reflektere over etiske utfordringer, samt presentere handlingsalternativ for hvordan møte disse

 

Jeg må ha en begrunnelse på hvorfor jeg har valgt dette, jeg må ha en fremgangsmåte for å hvordan jeg skal gå frem for å oppnå dette, noen som kan hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Har dere lært en modell for etisk refleksjon? Det finnes flere gode. Det hjelper veldig for da får man sortert tankene litt. Det første du må gjøre er å identifisere en etisk utfordring. Tenk på situasjoner fra jobben.

 

Vanlige utfordringer jeg kan tenke meg på et sykehjem kan f eks være situasjoner hvor man føler pasientens verdighet, autonomi eller bluferdighet ikke blir ivaretatt, man har for liten tid, pasienter får ikke enerom, man overbehandler pasienter som er døende, bruk av tvang/låste dører, mangel på psykososial stimulering ved uro/bruk av beroliggende, situasjoner hvor man "overtar" oppgaver som pasienten klarer selv (f eks noe så enkelt som å pusse tenner)

 

Du husker sikkert situasjoner fra jobben hvis du reflekterer litt :)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy