Jump to content
Sykepleiediskusjon

Pedagogisk pleieplan


Guest Villa_Villeborg

Recommended Posts

Guest Villa_Villeborg

Hei alle!

 

Jeg er en førsteårsstudent som sliter skikkelig. Vi har fått i oppgave å lage en pedagogisk pleieplan, og selv om vi gikk litt gjennom dette på skolen så synes jeg det er litt vanskelig. Det jeg sliter mest med er å dra ut relevante data fra casen for å bruke i datasamlingen (synes ikke det er så mye direkte data å hente), å vurdere og kartlegge aktuelle og potensielle sykepleiediagnoser og å prioritere disse (vi skal vurdere og formulere de to høyest prioriterte sykepleiediagnosene). Føler innimellom at jeg absolutt ikke hører hjemme innen sykepleie, hvilket gjør meg trist for jeg synes det er veldig gøy og spennende!

 

____________________________________________________________________________________

Casen er som følger;

 

Gunnar Nilsen er 86 år gammel. For femten år siden fikk han diagnostisert diabetes type 2. Denne reguleres ved hjelp av kost og medisiner, Glucobay 100 mg x 3 daglig. På grunn av en begynnende kognitiv svikt husket han ikke alltid å ta tablettene sine, og det var også vanskelig å overholde kostrekstriksjonene. Da det ble vanskelig for ham å klare seg hjemme kom han på sykehjem hvor han har bodd det siste året.

 

Herr Nilsen klarer å stelle seg selv med veiledning fra personalet. Det stopper opp litt innimellom fordi han ikke husker så godt hva han skal gjøre og da trenger han en liten påminning om å fortsette. Han foretrekker å få frokosten sin på rommet sitt, og er glad i å sitte i stolen og høre på radioen. I den senere tid har han hatt dårlig matlyst, og spiser bare noen få biter til hvert av måltidene. Han drikker også for lite og pleierne observerer ofte halvfulle glass med drikke som blir stående. Han synes det meste er smakløst og savner blant annet syltetøy til frokost og litt søtere desserter.