Jump to content
Sykepleiediskusjon

Pedagogisk pleieplan


Guest Villa_Villeborg

Recommended Posts

Guest Villa_Villeborg

Hei alle!

 

Jeg er en førsteårsstudent som sliter skikkelig. Vi har fått i oppgave å lage en pedagogisk pleieplan, og selv om vi gikk litt gjennom dette på skolen så synes jeg det er litt vanskelig. Det jeg sliter mest med er å dra ut relevante data fra casen for å bruke i datasamlingen (synes ikke det er så mye direkte data å hente), å vurdere og kartlegge aktuelle og potensielle sykepleiediagnoser og å prioritere disse (vi skal vurdere og formulere de to høyest prioriterte sykepleiediagnosene). Føler innimellom at jeg absolutt ikke hører hjemme innen sykepleie, hvilket gjør meg trist for jeg synes det er veldig gøy og spennende!

 

____________________________________________________________________________________

Casen er som følger;

 

Gunnar Nilsen er 86 år gammel. For femten år siden fikk han diagnostisert diabetes type 2. Denne reguleres ved hjelp av kost og medisiner, Glucobay 100 mg x 3 daglig. På grunn av en begynnende kognitiv svikt husket han ikke alltid å ta tablettene sine, og det var også vanskelig å overholde kostrekstriksjonene. Da det ble vanskelig for ham å klare seg hjemme kom han på sykehjem hvor han har bodd det siste året.

 

Herr Nilsen klarer å stelle seg selv med veiledning fra personalet. Det stopper opp litt innimellom fordi han ikke husker så godt hva han skal gjøre og da trenger han en liten påminning om å fortsette. Han foretrekker å få frokosten sin på rommet sitt, og er glad i å sitte i stolen og høre på radioen. I den senere tid har han hatt dårlig matlyst, og spiser bare noen få biter til hvert av måltidene. Han drikker også for lite og pleierne observerer ofte halvfulle glass med drikke som blir stående. Han synes det meste er smakløst og savner blant annet syltetøy til frokost og litt søtere desserter.

Herr Nilsen deltar på trimmen som arrangeres annenhver dag, men er ellers lite i aktivitet. Han spiser normalkost med redusert sukkerinnhold. Han veier 61 kg og er 174 cm høy.

En dag du kommer inn til ham på ettermiddagsvakten, sitter han som vanlig i stolen sin, men i stedet for det varme smilet som alltid møter deg, ser det ut som om han sitter og sover. Du går bort til ham, tar ham forsiktig i hånden, hilser og spør hvordan han har det. Da åpner han øynene, ser på deg og svarer "Jeg føler meg litt slapp og sliten i dag. Jeg er nok ikke helt i form". Sykepleieren kontrollerer journalen og finner at det siste blodsukkeret som ble tatt av ham var lett forhøyet.

____________________________________________________________________________________

 

Når det kommer til diabetes så er det jo så mye stoff man potensielt kan ta med. Oppgaven skal være på 2000 ord +/- 20%, så jeg kan ikke begynne å ta med alt.

Jeg tenker det hvert fall er viktig å vektlegge denne pasientens ernæringsstatus, også virket også logisk å ta med aktivitet/immobilitet. Men så lurer jeg litt på dette med blodsukkeret som var lett forhøyet, og at han var litt vanskelig å få kontakt med. Man burde kanskje heller ta tak i dette før det utvikler seg mer?

 

Jeg er ikke ute etter at noen skal gjøre oppgaven for meg, men jeg tar gjerne imot hjelp som kan få meg til å faktiske se og forstå dette. Det er vondt å føle seg så overveldet og mindre smart bare pga en liten oppgave. Håper det er noen snille sjeler som vil hjelpe meg litt :)

 

Med vennlig hilsen

Villa_Villeborg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy