Jump to content
Sykepleiediskusjon

Fra økonom til sykepleier


Guest Guest

Recommended Posts

Guest Guest

Hei!

Jeg har lest litt på forumet her og sett på noen diskusjoner om folk som har skiftet yrke i voksen alder. Jeg er 29 år og utdannet økonom, men har lenge (om ikke alltid) egentlig ville studere sykepleie. Jeg har imidlertid ingen erfaring fra helsearbeid - ingen sommerjobber ol. da jeg har hatt relevanter jobber i forhold til utdanningen min i stedet for. Nå ønsker jeg å begynne å studere, men min samboer mener jeg burde få meg en deltidsjobb innenfor fagfeltet slik at jeg vet hva jeg begir meg ut på. Jeg ser på ledige stillinger i kommunen og ved sykehuset at assistentjobbene krever ofte at man i alle fall er i et helsefagligutdanningsløp eller har relevant erfaring fra før. Er det noen som har erfaring med dette? Vil det være umulig for meg å få meg en deltidsstilling uten noen erfaring og før jeg har begynt på studiet?

Kan noen også gi meg litt positive fordeler med å være sykepleier? :D Leser mye negativt i forhold til tidspress, dårlig bemanning, ubekvemme arbeidstider.. Er hverdagen stort sett slik, eller er det givende også? Jeg jobber nå i en finansinstitusjon hvor arbeidspresset er veldig høyt og med resultat / budsjettpress. Jeg vil heller jobbe med tidspress enn å hele tiden bli målt på alt jeg gjør. Jeg ønsker å bli sykepleier da jeg syns dette passer min personlighet, mine interesser og mine ferdigheter bedre enn innenfor salg / økonomi.

Tusen takk til de som orket å lese hele innlegget og evt. svarer :)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du kan spørre om du kan hospitere/skygge noen på sykehuset eller i kommunen? Jeg tror det er vanskelig å få jobb på sykehuset som ufaglært uten erfaring. Kanskje bedre sjanse i kommunen.