Jump to content
Sykepleiediskusjon

Fra økonom til sykepleier


Guest Guest

Recommended Posts

Guest Guest

Hei!

Jeg har lest litt på forumet her og sett på noen diskusjoner om folk som har skiftet yrke i voksen alder. Jeg er 29 år og utdannet økonom, men har lenge (om ikke alltid) egentlig ville studere sykepleie. Jeg har imidlertid ingen erfaring fra helsearbeid - ingen sommerjobber ol. da jeg har hatt relevanter jobber i forhold til utdanningen min i stedet for. Nå ønsker jeg å begynne å studere, men min samboer mener jeg burde få meg en deltidsjobb innenfor fagfeltet slik at jeg vet hva jeg begir meg ut på. Jeg ser på ledige stillinger i kommunen og ved sykehuset at assistentjobbene krever ofte at man i alle fall er i et helsefagligutdanningsløp eller har relevant erfaring fra før. Er det noen som har erfaring med dette? Vil det være umulig for meg å få meg en deltidsstilling uten noen erfaring og før jeg har begynt på studiet?

Kan noen også gi meg litt positive fordeler med å være sykepleier? :D Leser mye negativt i forhold til tidspress, dårlig bemanning, ubekvemme arbeidstider.. Er hverdagen stort sett slik, eller er det givende også? Jeg jobber nå i en finansinstitusjon hvor arbeidspresset er veldig høyt og med resultat / budsjettpress. Jeg vil heller jobbe med tidspress enn å hele tiden bli målt på alt jeg gjør. Jeg ønsker å bli sykepleier da jeg syns dette passer min personlighet, mine interesser og mine ferdigheter bedre enn innenfor salg / økonomi.

Tusen takk til de som orket å lese hele innlegget og evt. svarer :)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du kan spørre om du kan hospitere/skygge noen på sykehuset eller i kommunen? Jeg tror det er vanskelig å få jobb på sykehuset som ufaglært uten erfaring. Kanskje bedre sjanse i kommunen.

 

Sykepleieryrket kan være så mangt. Vanskelig å si noe generelt om stressnivå osv for det varierer nok. Selv jobber jeg i hjemmesykepleien og her har vi passe mye å finne på, vi stresser ikke. Det jeg vil trekke frem som positivt er;

-jobben er definitivt givende. Man møter personer i veldig sårbare situasjoner og får mye takknemlighet igjen.

-Man har mange muligheter for videreutdanning og kan jobbe med mye forskjellig.

-Det er jobber der ute.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjest_sykepleier

Jeg vil tro det ikke er noe stort problem å få noen vakter på sykehus eller i kommunen. Kanskje man ikke får noe fast, men det er alltid behov for flinke og engasjerte ekstravakter. Ring de plassene du kunne tenkt deg å prøve ut, og fortell at du ønsker å være tilkallingsvikar, så kanskje du får noen opplæringsvakter :)

 

De tingene jeg syns er mest positivt med å være sykepleier (det fins mange fler, men dette er kanskje de jeg syns er viktigst):

* Givende og utrolig spennende yrke, hvor man lærer noe hele tiden

* Man jobber tett med kollegaer og jeg tror det er få yrker der man får et like sammensveiset bånd til sine kollegaer som i helsevesenet

* Man lærer utrolig mye om seg selv og blir reflektert (føler i alle fall jeg)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville søkt permisjon og bare kastet meg ut i det. Etter 1. studieår (som nok blir hardt), tror jeg du vil vite om dette er noe for deg eller ikke. Som ufaglært vil du uansett ikke få sett jobben fra et sykepleieperspektiv. Jeg har arbeidet med økonomi og administrasjon hele livet før jeg startet på sykepleiestudiet som 40-åring. Jeg ser andre som har arbeidet som ufaglært i helsevesenet i mange år (eller iallfall ikke som sykepleier), og som velger å starte på sykepleiestudiet, og de har et annet perspektiv har jeg opplevd. Ingen kunne så lite som meg da jeg begynte, de færreste tok studiet like alvorlig som meg, og jeg står pr i dag ikke tilbake for noen av de kompetansemessig. Dette trenger absolutt ikke være tilfellet for alle selvfølgelig, men jeg har sett noen eksempler på dette. Lærerne ved studiestedet mitt påpekte også dette ved flere anledninger. De beste sykepleierne har nok ikke nødvendigvis arbeidet som pleie- omsorgsarbeider før de ble utdannet sykepleier. De kan ha lært seg uvaner, fått holdninger etc som ikke nødvendigvis gagner de hverken ved studiestedet, senere praksissteder eller som ferdig sykepleier. Helt sikker mange som er uenig med meg, men det får nå så være. Lykke til med avgjørelsen din, og våkenettene i forkant :) Jeg gleder meg til å begynne på videreutdanning til intensivsykepleier etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy