Jump to content
Sykepleiediskusjon

Skylling av veneflon


Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Har lest at man skal sette heparin dersom det er et døgn eller mer til neste gang veneflonen skal brukes.

Vet at noen setter heparin hver gang i.v. kobles ned uansett hvor lenge det er til neste; kan det være skadelig da om pasienten får i seg for mye heparin, eller er det så små mengder at det ikke vil ha noe å si?

Link to comment
Share on other sites

Deponerer Heparin og skyller med NaCl.

Dersom jeg avslutter en i.v. og ikke henger opp en ny pose med en gang, så er det ofte fordi det ikke skal henges opp ny på min vakt. Og da vet jeg ikke sikkert når neste pose henges opp. Så da deponerer jeg Heparin i veneflonen.

Link to comment
Share on other sites

Har lest at man skal sette heparin dersom det er et døgn eller mer til neste gang veneflonen skal brukes.

Vet at noen setter heparin hver gang i.v. kobles ned uansett hvor lenge det er til neste; kan det være skadelig da om pasienten får i seg for mye heparin, eller er det så små mengder at det ikke vil ha noe å si?

 

Dosen er jo veldig liten så det skal nok mye til at pasienten får i seg for mye. Jeg tittet i felleskatalogen og der står det at veiledende dose er 0,1-0,5 ml, 2-3 ganger i døgnet eller etter behov.

Etter behov kan jo være så mangt. Hvis man jobber et sted hvor man stadig setter medisiner iv. kan det jo bli ganske hyppig. Da bør man nok skylle med Nacl etter min mening.

 

Jeg har erfaring med både å skylle med heparin og bare nacl. Da jeg begynte å jobbe skylte vi med heparin etter hver injeksjon. Så sluttet vi med det, og begynte å skylle kun med nacl. Må si at jeg ikke merket noe forskjell.

Men hvis det går lang tid mellom hver gang man bruker veneflonen vil det sikkert være lurt å bruke heparin slik Beth skriver og slik du hadde lest Feline.

Men å sette heparin etter hver injeksjon rutinemessig, er nok helt unødvendig. Det beste for pasienten er jo tross alt å få i seg minst mulig legemidler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

På barneavdelingen jeg var på i praksis, ble jeg lært opp til å alltid bruke både NaCl og i tillegg låse med Heparin, også i PVK. Dette hadde jeg ikke vært vant til tidligere. Grunnen til dette var at PVKen holdt seg bedre ved å bruke Heparin, slik at man unngår å legge inn nye PVKer til stadighet, barna er jo ofte ikke så glad i slike ting.. Og det er bare 0.8 ml som trengs når pasienten har en vanlig treveiskran, så det er jo ikke så veldig mye.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

HUSKER !!!

 

FOR AA OPPRETTHOLDE AAPEN KANYLE BRUKES 4ml NaCl 9 mg/ml og 0,5ml Heparina Leo 100 IE/ml.

BOER BRUKES REGELMESSIG TIL GJENNOMSKYLLING AV KANYLEN FOR AA HOLDE DEN AAPEN ,FORTRINNSVIS

EN GANG PR.DOEGN.

 

Det er ikke bra mer heparina, saerlig til de pasienter som bruker ikke behandling med heparina.

 

For en barn betyr mye 0,8 ml heparina flere ganger per doegn.

 

Vi som er sykepleier maa ha mye forsiktighet naar vi bruker noen medisiner,

selv om noen gang disse vi gjoer oss letter arbeidet paa jobb.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jeg satte 0,5 ml heparin i en PVK. Pasienten hadde fått blodoverføring og var vant til å få satt heparin før han reiste hjem og kom tilbake på sykehuset neste dag for å få ny blodoverføring. Ellers settes det ikke heparin i PVK, vi bruker NaCl. Da jeg var i medisin praksis brukte de heparin støtt og stadig dersom det ikke gikk å skylle gjennom veneflonen med NaCl. Men det er jo ikke alltid at veneflonen ligger rett og da vil væsken sive ut i vevet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei! Bare for å klarere litt for min egen del: Skal man skylle med NaCl eller aspirere? Hvor stor er risikoen for å presse blodkoagula inn i årene ved skylling?

 

På forhånd takk :)

 

Man skyller med Nacl. I praksis er det ingen fare for å skylle inn en koagel. Er det en "stor" koagel der, vil PVKen være tett.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Har selv lite erfaring med bruk av Heparin men har observert at sykepleiere setter f.eks. 0,2ml i venflonbrønnen på PVK med treveiskran. Er dette korrekt mtp. infeksjonsrisiko når man bruker brønnen? Eller må man sette Heparinen i treveiskranen, må vel da ha større mengde Heparin?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy