Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hjelp! Jeg glemte heparinlås! Krise?


Guest Spl. Trine

Recommended Posts

Guest Spl. Trine

Jeg hadde i dag en poliklinisk pasient som var inne og fikk en medisin i sin VAP (et sentralt venekateter). Jeg skyldte med 50 ml. NaCl, men glemte altså å sette heparinlås (vi pleier å sette 5 ml). Vapen skal brukes igjen om en uke. Tror dere den da er tett? 

Stresset nyutdannet:(

Link to comment
Share on other sites

Tror det er litt delte meninger om hvor viktig det er med heparinlås. 

Se hva de skriver her: 

 

Quote

 

Heparinisering

viktigt.gif

Observera att Heparin® är ett läkemedel och eventuell administrering alltid sker enligt läkarordination.

Användning av Heparin 100 E/mL rekommenderas inte som rutin för att förebygga kateterstopp. Detta grundar sig på en systematisk litteraturöversikt [15] och en HTA-rapport [16]. Studierna i rapporten visar en måttligt stark till begränsad evidens för att spolning med heparin inte förebygger kateterstopp mer effektivt än spolning med enbart Natriumklorid 9 mg/mL. Allvarliga biverkningar, som heparininducerad trombocytopeni, allergi och överdosering, finns rapporterade vid spolning med heparin men inte vid spolning med Natriumklorid 9 mg/mL.

lokala_anvisningar.gif

Lokala anvisningar

Om heparinlås ska anläggas efter avslutad injektion, infusion eller blodprovstagning eller när systemet är vilande ska lokala anvisningar följas.

Handhavande av vilande infart

Med vilande CVK anses CVK som används mer sällan än var 7:e dag. Vilande katetersystem behöver inte spolas intermittent [17].

Före användning av CVK säkerställs intravenöst kateterspetsläge genom exempelvis blodreturkontroll. Låt blod endast synas i katetern, inte förbi kopplingar.

http://www.vardhandboken.se/Texter/Central-venkateter/Spolning-och-heparinisering/

 

Men siden det tross alt er en hel uke til VAPen skal brukes igjen, ville jeg spurt en på avdelingen i morgen om hva dere skal gjøre med dette. I verste fall kan dere be pasienten komme innom og få en heparinlås.

Til slutt :) Husk at alle kan gjøre feil og glemme noe. Så fortvil ikke. Hold oss gjerne oppdatert om hva dere valgte å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy