Jump to content
Sykepleiediskusjon

Gi mikstur i PEG


snømann

Recommended Posts

Nå er det lenge siden jeg har satt medisiner i sonde, så sprøyten kan ha endret seg siden den gang.

Men sprøyten du bruker til sonde blir vel noe av det samme som når man bruker sprøyter ellers. Det vil alltid være en rest igjen i tuppen som kastes, og det er sprøyten laget for. 

Søkte nå på prosedyrer i forhold til PEG og da står det dette: 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Havnet i en sånn situasjon nå nylig hvor det skulle gis smertestillende per PEG, og den sprøyten som passet til PEG-koblingen hadde relativt stor tupp i forhold til volumet av miksturen så jeg ble sannelig usikker på hvor stort svinnet ble. Endte opp med å trekke opp en del vann i samme sprøyte for å fortynne blandingen så mye som mulig og dermed redusere medikamentsvinnet for deretter å skylle med ny sprøyte etterpå. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg tok kontakt med Sykehusapotekene via mail. Tenkte det var greit å få en klarhet i hvordan man skal gi mikstur i sonde slik at det blir riktig dose. Her er mailen jeg skrev: 

 
Quote

 

Sendt: 19. september 2017 13:16
Til: Post Sykehusapotekene <post@sykehusapotekene.no>
Emne: Administrering av mikstur i sonde
 
Hei,
Jeg ser dere har skrevet et nyttig informasjonskriv om administrering av legemidler i sonde:
 

Jeg er administrator i diskusjonsforumet sykepleiediskusjon.net. Der her vi et spørsmål angående administrering av mikstur i PEG. 
 
Jeg kopierer inn her det som er skrevet, og mitt spørsmål er hva som blir riktig. Skal man skylle med samme sprøyte for å få med seg all mikstur som er trukket opp, eller skal man bytte sprøyte når man skyller da det ellers vil bli feilmedisinering.

 

 
Link to comment
Share on other sites

I dag kom svaret og jeg har fått tillatelse å publisere det i forumet:

Quote

 

Hei! 

Takk for din henvendelse om administrering av legemidler i sonde. Slik vi forstår det fra diskusjonstråden, så er det flere saker som må belyses. 

Først og fremst så anbefales det alltid å skylle sonden med vann før og etter administrering av legemidler i sonden. Dette for å redusere risikoen for tett sonde. Mengde vann som brukes ved skylling, kan variere avhengig av sondens diameter og pasient (alder, vekt og/eller væskerestriksjon). Det må beregnes tilstrekkelig mengde vann for å skylle sonden. Dersom flere legemidler skal gis, bør det tilstrebes å gi legemidlene separat og skylle med vann mellom hvert legemiddel. Rent praktisk så anbefales det å klargjøre en egen enteral sprøyte med sterilt vann før administrering av legemidlene. 

Når det gjelder administrering av legemidler ved hjelp av sprøyter til peroral eller enteral bruk, så er det noen tilfeller hvor disse sprøytene også bør etterskylles for å få med seg hele legemiddelmengden i sprøyten. Dette gjelder for tabletter/kapsler som åpnes eller knuses og blandes i væske. En slik blanding kan inneholde små korn som vil sitte igjen i sprøyten, og det anbefales derfor å etterskylle sprøyten for å få med seg hele legemiddelmengden. For miksturer skal sprøyten ikke etterskylles. Sprøytene er utformet for å ta hensyn til volumet i sprøytetuppen. Ved å trekke opp ønsket dose i sprøyten med fylt sprøytetupp, vil volumet i tuppen være igjen i sprøyten etter at stempelet er trukket inn igjen. 

En viktig side som en av sykepleierne nevner i diskusjonstråden, er dette med de ulike tuppene på sprøytene. Oslo Universitetssykehus har nylig inngått avtale med Fresenius Kabi som leverer sprøyter med egen kobling til sonden. Disse sprøytene heter «Freka Connect ENFit» enterale sprøyter, og skal kun brukes til sonde. Sprøytene har per dags dato en større tupp enn vanlige perorale sprøyter (f. eks. Baxa perorale sprøyter eller Exadoral perorale sprøyter). Hvis «Freka Connect ENFit» enteral sprøyter brukes til administrering av legemidler gjennom munnen, vil pasienten risikere å få i seg for mye legemiddel hvis tuppen også er fylt. Derfor skal «Freka Connect ENFit» sprøyter ikke brukes når legemiddel skal gis gjennom munnen. Når «Freka Connect ENFit» brukes til administrering av legemidler på sonden, vil overflødig væske som er fylt i tuppen presses ut når sprøyten kobles på sonden. Dette betyr at legemidlet som er i tuppen ikke blir gitt til pasienten. Erfaringsmessig så har vi også sett at «Freka Connect ENFit» enterale sprøyter kan lekke fra tuppen og føre til søl. Det anbefales derfor å bruke kork på de enterale sprøytene i tiden mellom opptrekk av legemidlet og administrering til pasient. 

Det skal sies at Fresenius Kabi som produserer «Freka Connect ENFit sprøyter» kommer med en ny versjon av sprøytene. De nye tuppene vil ligne på tuppen til Baxa perorale sprøyter, men har i tillegg en skrumekanisme som vil koble den enterale sprøyten og sonden sammen. Denne skrumekanismen er lagt på utsiden av tuppen til sprøyten, og det vil ikke lenger være like stor risiko for overdosering. Den nye versjonen av de enterale sprøytene heter «Freka Connect ENFit LDT», hvor «LDT» står for Low Dosing Tip. LDT-prinsippet vil være tilgjengelig for sprøytene på 1 ml, 2,5 ml og 5 ml i løpet av november og desember 2017. 

Kort oppsummert: 

· Bruk «Freka Connect ENFit LDT» sprøyter for administrering av legemidler i sonde, og Baxa perorale sprøyter/Exadoral perorale sprøyter når legemidlet skal gis i munnen. 

· Det anbefales å skylle sonden med sterilt vann før og etter administrering av legemidler. Rent praktisk så klargjøres en egen enteral sprøyte med vann før administrering. 

· Om sprøyten med legemidlet også skal etterskylles, må vurderes i hvert enkelt tilfelle og avhenger av hvilken legemiddelformulering som er i sprøyten. 

Kilder: 

1. Administrering av legemidler i sonde/PEG: https://sykehusapotekene.no/fag-og-forskning/nyttig-for-helsepersonell/informasjonsmateriell-til-helsepersonell/administrering-av-legemidler-i-sondepeg 

2. Handbook of Drug Administration via Enteral Feeding Tubes: https://www.medicinescomplete.com/mc/tubes/current/c03.htm?q=flushing&t=search&ss=text&tot=33&p=1 3. Handbook of Drug Administration via Enteral Feeding Tubes: https://www.medicinescomplete.com/mc/tubes/current/c06.htm 

4. Retningslinjen “Legemidler i sonde (dokument ID 9919)» fra eHåndboken O

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy