Jump to content
Sykepleiediskusjon

Melatonin mot operasjonsangst


Recommended Posts

Guest Spl.geriatri

Vet ikke mot operasjonsangst, men jeg har svært god erfaring med Melatonin mot søvnproblemer hos pasienter med alderssykdommer som Alzheimer og demens generelt. Der Heminevrin feiler, har Meltaonin mer enn én gang vært redningen i bevarelsen av god søvnhygiene, og gjenopprette normal døgnrytme.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Guest Spl.geriatri said:

Vet ikke mot operasjonsangst, men jeg har svært god erfaring med Melatonin mot søvnproblemer hos pasienter med alderssykdommer som Alzheimer og demens generelt. Der Heminevrin feiler, har Meltaonin mer enn én gang vært redningen i bevarelsen av god søvnhygiene, og gjenopprette normal døgnrytme.

Dette var jo veldig interessant at Melatonin kan ha bedre effekt enn Heminervin. Bruker dere også daglyslampe  til de som får Melatonin?

Link to comment
Share on other sites

Nei, dagslyslampe er dessverre noe vi ikke har midler til. Min erfaring med Heminevrin 300-600 er at det i noen tilfeller kan ha en motsatt virkning, og at pasienter med demens gjerne kan bli mer forvirret, og svimmel. Dette igjen fører til økt risiko for fall, og at pasienten kan bli mer utaggerende. Har opplevd opptil flere pasienter som ikke sover, til tross hvor mye Heminevrin de får (1200-1600mg). Melatonin opplever jeg ofte kan hjelpe eldre med søvnvansker (2mg depot, ala Circadin). Jeg bruker forøvrig uptodate.com for å holde meg oppdatert på det nyeste innen forskning. Her er en lenke til informasjon om søvnforstyrrelser hos eldre, hvor melatonin blant annet nevnes for å gjenopprette den circadinske rytmen, og er noe omdiskutert hvorvidt det har effekt eller ikke. Det er vel som med Heminevrin at det fungerer for noen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for lenke :) 

Ut fra din erfaring er det jo absolutt verdt å prøve melatonin (Circadin).

Synd dere ikke har midler til å kjøpe dagslyslampe. Ser inne på NEL at de anbefaler det når man gir Melatonin. Hvilken erfaring du har i forhold til økning av affektive symptomer hos dine pasienter som får melatonin, er det et problem?

Quote
  • Melatonin
    • Melatonin 2,5 mg daglig er vist å øke varighet av søvn (+ 27 min) og redusere innsovningsfase (- 8 min) i en studie med 15 mnd behandlingstid58 (Ib)
    • Melatonin førte samtidig til økning av affektive symptomer, men dette var ikke tilfelle dersom pasientene samtidig ble behandlet med dagslyslampe (1000 lux)
      • Melatonin anbefales derfor bare sammen med dagslyseksponering (1000 lux)

https://legehandboka.no/handboken/kliniske-kapitler/geriatri/tilstander-og-sykdommer/demenssykdommer/alzheimers-sykdom/

Link to comment
Share on other sites

På en geriatrisk avdeling har vi allerede en stor andel pasienter med affektive lidelser form av nedstemthet og depresjon. Noen får psykofarmaka, men hovedandelen får ikke det, og det fokuseres på miljøtiltak. Min erfaring tilsier hvertfall at slike symptomer forårsaket av Melatonin er heller sjeldent, noe som stemmer godt overens med bivirkningsbeskrivelsen i felleskatalogen (≥1/1000 til <1/100). Vi fokuserer på å gi medikamentet til samme tid hver dag, samt forsøk på å gjenopprette normal døgnrytme vha. å legge pasienten til samme tid hver dag, og forsøke å redusere mengden soving på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy