Jump to content
Sykepleiediskusjon

Jobbe i USA etter endt studie


Guest dp1

Recommended Posts

Hei.

Jeg går 2. året på sykepleien, og planen har vært fra starten å flytte til usa etter endt studie, da kjæresten min bor og studerer medisin der. Nå er det jo slik at man må jobbe 2 år her før man evnt kan gå videre på videreutdanning. Spørsmålet mitt er om jeg evnt må jobbe i 2 år her før jeg kan søke om å bli autorisert der? Eller kan jeg flytte bort der så fort jeg får sjangs, jobbe som sykepleier, og evnt videreutdanne meg ganske kjapt (vil ikke vente 2 år) om jeg ønsker det? 

Noen som har noe erfaringer/fakta/tips? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med dette, men ser det er skrevet om det her i forumet tidligere.

 I påvente av at noen andre svarer deg kopierer jeg inn noe som kanskje kan være til litt nytte :)

Quote

Hei. Selv er jeg halvt amerikansk sykepleier, utdannet i Norge, som lenge vurderte å flytte til USA for å arbeide noen år. Det er litt tungvint å komme seg inn som registered Nurse i USA, delvis på grunn av at utdanningsløpet er lenger i USA enn i Norge (210 studiepoeng mot 180 i Norge), men også fordi du må bestå en akkrediteringsprøve for å få autorisasjon i statene. NCLEX heter prøven som er tilsvarende for Statens helsetilsyns eksamen for utenlandske sykepleiere her til lands. Du kan lese mer om dette her: https://www.ncsbn.org/nclex.htm

Jeg mener å huske sist at det dessverre er sånn at eksamen må avlegges i USA, men at du ikke kan søke om oppholdstillatelse/green card før etter at du har fått jobb. Dermed medfører dette at du må ta en "ferie" for å avlegge eksamen, for senere å søke jobb. Enkelte sykehus legger likevel forhold til rette for at du kan avlegge eksamen under arbeidstid, og at du får jobb som CNA (certified nurse assistant, tilsvarende hjelpepleier i Norge) inntil du består NCLEX-prøven. Jeg ville kanskje forhørt meg med sykehjem/sykehus i området du ønsker å flytte til.

 

Akkurat oppholdstillatelser og visum har jeg ikke så mye kunnskap om da jeg er amerikansk statsborger og dermed aldri har behøvd å lære meg noe om dette. :P Men jeg regner med at det foregår gjennom ESTA, slik som det er ved ferievisum o.l., men det får du undersøke litt nærmere.

 

Forøvrig finnes det en tidligere tråd om emnet, fra en forumbruker som faktisk fikk jobb i USA, som har noen gode tips. http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=7567

 

  Quote

 

1. Finn ut hvilken stat du vil flytte til

2. Kontakt "Board of Registrered Nursing" i den aktuelle staten. Se på hjemmesiden deres først.

3. Oversette alle dokument og vitnemål som BRN ønsker.

4. Når du har fått ok på at du kan ta eksamen, så er det bare til å forberede seg til dette. Finn ut hvordan eksamen foregår, kjøp bøker med lignende oppsett. Les og øv.

5. Reis over og ta eksamen.

6. Stå på eksamen

7. Ta kontakt med et travelagency byrå som kan være sponsor slik at du får arbeidstillatelse.

 

Du finner hele tråden her: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?/topic/23990-ønsker-å-flytte-til-usa-og-jobbe-som-spl-trenger-info-ift-hvordan-kan-jeg-få-til-dette/#comment-35493

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy