Jump to content
Sykepleiediskusjon

Helsesøster vs jordmor?


veronicam

Recommended Posts

Hei! 

Jeg er en nyutdannet sykepleier som har begynt å tenke i retning mot videreutdanning. Skal begynne i fast 100 % stilling i akuttpsykiatrien da jeg synes psykiatri er spennende, men vil jobbe med barn og unge i fremtiden, og synes kvinnehelse også virker spennende. Så har tenkt på helsesøster, evt om jordmor kan være noe for meg i fremtiden :-) Noen tips? Hvordan er en dag som jordmor? Er det dumt og ikke ha erfaring fra somatisk avd hvis en evt skal over på jordmor? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er hverken jordmor eller helsesøster, men har vurdert begge vidreutdanningene selv. Søkte og kom inn på helsesøsterutdanningen men måtte si fra meg plassen pga familieære forhold. 

Vet ikke om det er noen jordmødre her inne som ser posten din så jeg forsøker å svare, og rett meg om jeg tar feil. Som du sikkert vet kan man som jordmor jobbe på fødeavdeling, barsel, OBS post for gravide, svangerskapskontroller og man kan spesialisere seg til å jobbe med ultralyd. Så det er endel muligheter, tror på enkelte sykehus rullerer man mellom, føden, barsel og muligens OBS post for gravide. Det finnes også privatpraktiserende jordmødre. 

Jeg tror det vil være lurt å ha litt erfaring fra en akuttsomatisk avdeling. Har hørt flere jordmødre si nettopp det at de er glade for å ha en slik erfaring før de ble jordmor. Det kan være alt fra barneavdeling, til gynekologisk avdeling, men også kirurgiske og akuttmedisinske avdelinger vil være aktuelt. 

Å ha jobbet i psykiatrien vil helt sikkert gi deg viktig erfaring som du kan ta med deg videre uansett hvilken videreutdanning du måtte velge :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy