Jump to content
Sykepleiediskusjon

ceftriaxon og lidocain im


banshee

Recommended Posts

Har aldri hørt at noen har blandet antibiotika med lokalanestesi, men kanskje det gjøres i kommunehelsetjenesten?

Lidokain er et lokalanestetikum som primært brukes til nerveblokader, infiltrasjons-, spinal- og epiduralanestesi. Likevel; i følge https://www.legemiddelsok.no/sider/Interaksjoner.aspx?sub1=Lidokain&sub2=Ceftriakson er det ingen interaksjoner. Kan ikke helt se hvorfor man ønsker å blande antibiotika med lidokain, et medikament som kan gi så alvorlige bivirkninger. 

Link to comment
Share on other sites

Husker da jeg var nyutdannet var det snakk om at man ga Penicillin sammen med lokalanestesi, hvis man ga det intramuskulært vel og merke. Dette fordi det var så smertefult. Men jeg har aldri gitt antibiotika intramuskulært så det har ikke vært en aktuell problemstilling jeg har vært borte i. Så jeg har dessverre ingen erfaring med å gi dette, men hvor mye du kan injisere i en muskel avhenger av hvilken muskel du velger. Jeg kopierer inn dette som jeg fant i legetidsskriftet:

"Vanligste lokale bivirkning etter intramuskulære injeksjoner er smerte ved innstikksstedet og i muskulaturen (
3). Risikoen for smertereaksjoner kan reduseres ved forbehandling med lokalbedøvende krem og ved bruk av lang og tynn kanyle med lang skråskjæring til innstikket. Kort kanyle gir økt fare for injeksjon i fettvevet (fig 1a). Muskelsmerte kan skyldes volumeffekten av injektatet. Hos voksne anbefales inntil 1 ml i m. deltoideus og 2 – 4 ml i m. vastus lateralis (3), hos barn under 15 – 16 år halvparten av disse volumene (8). Hvis det er behov for å gi større volum, anbefales det å dele dosen (3). Det er ikke vist at desinfeksjon av huden reduserer infeksjonsfaren, dette anbefales kun dersom huden er synlig tilsmusset (38)."

http://tidsskriftet.no/2011/03/legemidler-i-praksis/lokale-bivirkninger-ved-parenteral-administrasjon-av-legemidler

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy