Jump to content
Sykepleiediskusjon

hard kul etter blodprøve


Guest blodprøve

Recommended Posts

Guest blodprøve

Hei!

For 4 dager siden tok jeg blodprøve i armen, 3 kopper. Til vanlig sliter de med å treffe årene mine, men denne gangen traff hun med en gang. Hun holdt fast blodåren og stakk. Ettersom det var tre kopper hun trengte måtte vi pumpe litt for å fylle nok blod. I går merket jeg at det var begynt å bi litt hoven rundt stikket, men i dag kjenner jeg en tydlig hard kul, som en brusk rett ved siden av stikket. fargen på huden rundt og på kulen er vanlig hudfarget, mens på siden er det blåmerke ( blåmerke er vel normalt kan jeg tenke meg).  Kulen er ingen hindring i at jeg kan bevege meg, men det stikker og gjør vondt.

Mine spørsmål er da:
Hva er kulen? 
Hvorfor har jeg kulen?
Hvordan og når blir jeg kvitt kulen?
Er dette noe jeg kan behandle selv?

Tusen takk for alle eventuelle svar!

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si hva dette kan være uten å ha sett det.

Det hender man får en liten kul pga blodansamling. Det kan være en årsak, da det kan bli en liten hard kul. Det er helt ufarlig.

Eller kan det være en lymfeknute du kjenner? 

Du sier kulen gjør vondt. Da lurer jeg på om det er rødt varmt og hovent rundt kulen. Tenker i tilfelle det er en infeksjon. 

Link to comment
Share on other sites

Guest blodprøve
18 hours ago, Cathrine said:

Vanskelig å si hva dette kan være uten å ha sett det.

Det hender man får en liten kul pga blodansamling. Det kan være en årsak, da det kan bli en liten hard kul. Det er helt ufarlig.

Eller kan det være en lymfeknute du kjenner? 

Du sier kulen gjør vondt. Da lurer jeg på om det er rødt varmt og hovent rundt kulen. Tenker i tilfelle det er en infeksjon. 

Hei og takk for svar.

Vanskelig for meg å seie og ka det her kan være :P men denne kulen kjennes iallefall ikke ut som en vanlig blåkul, det er et rødt merke ved siden av kulen som kan sammenlignes med et sugemerke, også er området nå blått og gult. ikke tenkt på om det er noe sesielt varmt rundt hulen, men Kulen er der fremdeles.  og den er spiss kanskje på tuppen? kjennes ut som om at det er noe inni :/

Link to comment
Share on other sites

At det er et rødt merke som et sugemerke, og at områder rundt er blått og gult, kan passe med at det er en blodansamling. Har selv erfart at det kan danne seg en liten hard kul etter noen dager. Men når du sier at det er vondt og at det kjennes ut som det er noe inni kulen, samt at den har en spiss blir jeg usikker. 

Vet ikke hva andre som leser dette her tenker. Men jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen, om ikke annet på telefon slik at du kan beskrive det som har skjedd. 

Hold oss gjerne oppdatert og god bedring :) 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy