Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tips om løsning av caseoppgaven min?


nursechristina

Recommended Posts

Da har jeg laget en case oppgave som jeg har løst selv. Legger den ut her og håper noen kan gi meg tilbakemelding om hva som er bra og hva som er dårlig. 

Takk^_^

 

 ERNÆRING OG ELIMINASJON

 

Pasienten har et KMI på 17,5 og veier 49 kg, og pasienten har gått mye ned i vekt de siste 3 månedene. Hjemmesykepleieren merker at hun ikke vil ha maten som blir kjørt fra Sentralkjøkken. Sykepleieren ser også at handlelisten til pasienten er veldig snevert og mye mat som blir kjøpt inn, står urørt. I tillegg til å være merkbart tynnere, har også pasienten problemer med å avføre. Avføringen er hard og knollete. Sykepleieren merker også at pasienten er veldig påpasselig med å få hjelp til å gå på do før sykepleieren går. Datteren har også sendt inn bekymring om at moren hennes har blitt mer ustø på beina, og klager bestandig over at hun er så slapp og sliten. Hun pleier å legge seg tidligere og tidligere. Pasienten bruker ingen hjelpemidler til å komme seg rundt, bortsett fra et stokk.

 

 

 

Delmål: Få pasienten til å spise mer

Hovedmål: Øke ernæringsstatusen og få normal avføring

 

Sykepleieproblem: Pasienten er undervektig fordi kMI er på 17,5. Dette kan føre til lavere aktivitetsnivå og fallfare.

 

TILTAK

1.   Kostanamnese:

Mat- og drikkeinntak burde kartlegges ved hjelp av matkort og drikkelister. Dette er for å få en oversikt over hvor mye pasienten spiser og drikker. Sykepleieren bør utføre dette. Pasienten skal instrueres om hvordan man skal fylle det ut og hensikten med dette.

 

2.   Kostintervju

Pasienten bør fortelle om hvilke vaner og tradisjoner dem har hatt før innleggelse, hvilke mattyper dem liker eller ikke liker, når på dagen pleide dem å spise og annen informasjon som omhandler pasientenes preferanser og vaner. Ved å gjøre dette kan sykepleieren tilrettelegge måltidene og måltidsituasjonene, som igjen kan føre til bedre appetitt. Sykepleieren eller pårørende som kan videreformidle informasjonen.

 

 

 

3.   Regne ut protein- og energimengde hver uke

Pasienten er undervektig og skal derfor legge på seg 40 kcal per kilo, og 1 gram per kilo. Nå dagens beregninger vil være følgende: ha 40x49- 1960 kcal, og 49 gram med proteiner per dag. Dette må regnes ut for hver uke og føres inn i journalen.

 

4.   Energi- og næringstett mat

Sentralkjøkkenet kan lage måltider som har mer energi og næring enn det som er anbefalt. På denne måten er man sikker på at pasienten får nok kalorier og næring. Tilføre maten næringssubstrater som blandes inn i måten. Evt. berike maten med fløte eller gi næringsdrikker.

 

5.    Variere måltidene ut ifra pasientenes ønsker

Sykepleier kan ta kontakt med Sentralkjøkkenet og høre om mulighetene for et tilrettelagt kosttilbud. I tillegg til dette kan ferdigrettene som Fjordland o.l. være et godt alternativ til variasjon. Pasienten kan bli med til butikken og velge ut rettene som virker appetitvekkende.

 

6.     Beregne KMI og veie pasienten regelmessig. Pasienten bør veies på morgenen, etter første vannlating, til samme tid hver dag. KMI bør regnes ut hver dag. Påse at disse nedskrives i journalen og fortsetter frem til kMI er økt over underernæringsgrensen.

 

7.     Bedre spisemiljø og appetittvekkende presentasjon

 

Pasienten bør få tilsyn under middag- og lunsjmåltidene da litt selskap vil muligens stimulere appetitten. Å foreslå å sette på radio eller tv hvis pasienten spiser alene, kan gjøre dem mindre ensomt. Å legge maten klar på fine tallerkener og dekke bordet fint ved hvert måltid kan øke matlysten.

 

8.     Hjelpemidler

Pasientens motorikk og leddsans bør kartlegges av en ergoterapeut for å finne riktig hjelpemiddel slik at pasienten kan komme seg rundt i huset, uten å bekymre seg for å falle. Safehip strømper kan tas i bruk for å lindre skaden ved et evt. fall. Dette kan også øke trygghetsfølelsen hos pasienten til å gjøre flere ting selv.

 

9.     Handletur med sykepleier eller pårørende

Pasienten bør få muligheten til å gå i butikken og handle mat selv. Dette er for å styrke hennes selvbestemmelse, men også for å stimulere til mer aktivitet. Sykepleier kan gjøre dette og pårørende bør kontaktes for å ordne at pasienten kan gjøre dette oftere.

 

 

10.  Mer fiber og observere væskeinntak samt væsketap

Pasienten bør spise mer fiber og øke væskeinntak da mangel på fiber og væske kan gi obstipasjon. Pasienten bør drikke 2 L hver dag, og pasienten bør prøve å drikke noe med varmt vann da dette stimulerer tarmen. Pasienten bør også skrive ned hvor ofte dem urinerer.

 

11.  Kartlegge tarmaktivitet

Sykepleieren bør be pasienten om å skrive ned hvor ofte dem går på toalettet og hva innholdet er. Be pasienten om å skrive om lukten og konsistensen. Normal tarmtømming er på 2-3 ganger hver dag. Sykepleieren bør finne ut hvorfor pasienten alltid venter til sykepleieren kommer før dem går på toalettet.

 

12.  Regelmessig dobesøk

Sykepleieren bør også gjøre eventuelle endringer til toalettet for å gjøre det tryggere for pasienten da dette kan være en av grunnene til at pasienten venter på hjelp. Sykepleieren kan også instruere pasienten i gode sittestillinger som fremmer tarmens peristaltikk.

 

13.  Økt aktivitet

 

Sykepleieren bør oppfordre pasienten til å gjøre mer selv, da økt aktivitetsnivå vil fremme mage-tarm funksjonen samt bidra til økt matlyst. Sykepleieren kan ordne besøksvenn, oppfordre til å gå korte turer, besøke seniorsenter og kanskje lage mer mat selv.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit :)

Det er en stund siden jeg studerte, men jeg prøver meg. Så får vi håpe noen kloke hoder her inne kan komme med sine kommentarer.

Først tenker jeg at jeg ikke ville ikke slått sammen ernæring og eliminasjon. Da det er to forskjellige behov.

Har sett på målene og sykepleieproblemet og har kommet med noen kommentarer.

Mine kommentarer står i kursiv:

 

Delmål: Få pasienten til å spise mer

Bra, men alltid lurt med mål som kan evalueres. Hva er spise mer? Bedre å skrive hvor mye pasienten skal spise. 

Hovedmål: Øke ernæringsstatusen og få normal avføring.

Her bør også målet kunne måles. Det kan kanskje stå at pasienten når den KMIen hun hadde før vektnedgangen. Men nå kan det jo være at det er urealistisk i forhold til sykdommen hennes. Så kanskje man skal være fornøyd med at hun får i seg nok kalorier i døgnet, og hindrer videre vektnedgang. 

Du skriver normal avføring, og da tenker jeg at obstipasjon er et annet problem pasienten har. Det går på eliminasjon.

(Kan jo være at det er pga lite matinntak, men likevel lurt å ikke blande disse sammen.)

Sykepleieproblem: Pasienten er undervektig fordi kMI er på 17,5. Dette kan føre til lavere aktivitetsnivå og fallfare.

Her ville jeg skrevet at pasienten er undervektig med en KMI på 17,5.

Deretter årsaken til undervekten. Eksempel kan være manglende apetitt pga kvalme,  anorexi pga kreftsykdom, depresjon osv.

Til slutt kan du skrive hva dette fører til. Og da har du skrevet at det kan gi lavere aktivitetsnivå og økt falltendens.

Håper dette er til litt hjelp og at det ikke ble alt for kronglete skrevet. Bare spør om det er noe som ble uklart.

Ser du har skrevet mange gode tiltak :)Kan se på de senere om jeg har noen kommentarer der. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ser på tiltakene dine nå :) 

Du skriver innleggelse, men bor hun ikke hjemme siden du skriver hjemmesykepleie?

Har ikke noe å si på de første tiltakene, bortsett fra noe småpirk :) 

Det er lurt å ikke veie pasienten hver dag, best å veie en gang i uken. Vekten vil ofte variere fra dag til dag blant annet pga væskebalansen i kroppen.

Dette forstår jeg ikke: 

Pasienten er undervektig og skal derfor legge på seg 40 kcal per kilo, og 1 gram per kilo. Nå dagens beregninger vil være følgende: ha 40x49- 1960 kcal, og 49 gram med proteiner per dag. Dette må regnes ut for hver uke og føres inn i journalen. 

Ellers tenker jeg at de siste tiltakene ikke går på ernæring, men eliminasjon og aktivitet og hvile. Så de ville jeg droppet.

Ser du har jobbet masse med dette :) 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy