Jump to content
Sykepleiediskusjon

Eneste grunnen til at jeg ikke har søkt sykepleien er stell, hjelp, trenger råd""


Deniz94

Recommended Posts

Heisann! Jeg er en jente på 23 år, som har tenkt på sykepleie i det siste.Har prøvd  å komme inn på medisin studie  for en god stund, uten å lykkes. Jeg  jobbet som helsefagarbeider for 2 år siden på et gamlehjem for  to dager, men ga opp med en gang  pga jeg skulle bytte bleie på en mann, lukten, eller se på den, følte at jeg måtte kaste opp. Det eneste grunnen til at jeg ikke har begynt på sykepleien er pga bytte bleie (som noen kaller rumpevask).  jeg føler at jeg ga opp litt for fort. (NB; når familien min fikk vite at jeg skal jobbe som helsefagarbeider, sa de at jeg ikke kommer til å bytte bleien, sånn hver dag, de var så negativ om det, og når jeg begynte var jeg var disse tankene stiftet i hodet mitt).

 

Grunnen til at jeg vil bli sykepleier er fordi jeg er virkelig flink med mennesker, har jobbet på et kjøkken i et sykehjem før, og jeg fikk så god kontakt med pasientene og pårørende, nesten alle pårørende likte meg veldig godt, hilste på og klemte meg når jeg møtet de utenfor jobben. Jeg  bryr meg om andre, og  vil at syke skal ha det bra, og  tenker hva jeg kan gjøre for at de skal ha et bedre liv, hva kan jeg gjøre for at de skal smile, ha et godt liv mens de er syk og lever. Jeg tenkter  å bli jordmor, psykiatri eller kreftsykepleier,  og det er gode jobbmuligheter, og masse andre grunner, kunne skrivet flere sider!! 

Kan Noen hjelpe meg?  :( skal jeg begynne på sykepleien? har noen hatt de samme problem som meg når det gjelder bytte bleie?( har hørt at noen besvimer, kastet opp flere ganger til de ble vant til det, om det er sant, vet jeg ikke) Har dere noen teknikker for å komme over det?  Jeg er i tvil, tankene er kaos, hjelp meg! Hva er deres erfaring? Hva vil dere anbefale meg?

NB: har tenkt å begynne som helsefagarbeider igjen for å se om jeg klarer det, og denne gangen har jeg tenkt å holde ut lenger, men vet ikke om de kommer til å respektere, hvis jeg sier at jeg har lyst til å begynne litt og litt (begynne fra ovenfra vask  og går ned litt etter litt), lurt? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit :)
 

Både som sykepleier og lege må man klare å håndtere kroppsvæsker, men i mange tilfeller er dette en vanesak, altså noe man kan venne seg til. Synes derfor det høres lurt ut at du prøver deg som helsefagarbeider igjen før du begynner å studere sykepleie.

Som sykepleiestudent kommer du helt sikkert borti situasjoner der du må håndtere avføring og andre kroppsvæsker, men når du er ferdigutdannet finnes det jobber der det ikke er så mye stell.

Både som jordmor og kreftsykepleier kommer du bort i mye avføring. Psykiatrien er det vel ikke så mye av det.

Men vi er alle mennesker og har våre svakheter som vi må jobbe med. Mitt tips er å jobbe med dette når du begynner i jobb som helsefagarbeider. Prøv å tenk på noe annet (er en teknikk), eller tenk at det er bare avføring en helt naturlig ting. Det kan også hjelpe å tenke mye igjennom situasjonen, og bestemme deg for å klare dette. Tenk på pasienten hvordan han føler det, sett deg inn i hans situasjon. Da blir det lettere.

Men det finnes jobber innen helsesektoren der du trolig ikke kommer borti slike situasjoner. Tenker da på radiograf (kommer litt an på hvor du jobber selvfølgelig) eller bioingeniør.

 

 

 

 
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy