Jump to content
Sykepleiediskusjon

Trenger råd fra sykepleier/jordmor! Jeg vil forlate kontorjobben og bli jordmor!


Guest Difola

Recommended Posts

Hei!

Jeg er utdannet jurist, men etter to års stillesittende kontorarbeid vurderer jeg sterkt å søke meg inn på sykepleiestudiene og følge drømmen om å bli jordmor. Jeg kjenner at jeg gjerne skulle drevet med noe praktisk, som gir meg mer mening. Når en sykepleier/jordmor går hjem fra jobb, kan vedkommende være sikker på at man virkelig har gjort en forskjell for folk, at man har bidratt til noe positivt. Det må jo være en fantastisk følelse! 

Jeg synes det er veldig skummelt å skulle slutte i en trygg 8-16 jobb for å bli student igjen, og spesielt å begi meg ut på sykepleieryrket som er veldig annerledes enn det jeg er vant med.

-  Hvordan er det å kombinere sykepleierlivet med familieliv? Jeg har ikke barn enda selv. 

- Hvordan er det å jobbe turnus? Er hovedregelen at man jobber på julaften (f.eks.) eller er dette noe som rullerer? 

- Kan noen fortelle meg litt om hvordan deres hverdag er,  og hvordan/om dere trives som sykepleier/jordmor?

- Er det noen her inne som utdannet seg i "voksen" alder (jeg kommer til å være 28 når jeg evt. begynner på studiene)? 

- Er det noen som har vært utdannet som noe annet først, men som endret kurs?

- Hva synes dere er best/verst med å være sykepleier/jordmor?

Jeg vet så lite om hvordan ting fungerer i praksis, så her trenger jeg litt råd! Jeg har lest flere lignende diskusjoner på ulike forum, men de diskusjonstrådene er ofte noen år gamle. Så da tenkte jeg at det kan være kjekt å få høre hvordan det er å være sykepleier i 2017. Jeg trenger all informasjon jeg kan få, så jeg kan føle meg trygg på valget mitt (om det er å fortsette som jurist eller bli sykepleier). Alle innspill tas imot med takk!

Link to comment
Share on other sites

-  Hvordan er det å kombinere sykepleierlivet med familieliv? Jeg har ikke barn enda selv.