Jump to content
Sykepleiediskusjon

Informerer dere pasienten om viktigheten av å slutte å røyke før diverse behandlinger?


Cathrine

Recommended Posts

 

Vi vet jo at røyking kan gi dårligere behandlingsresultater og komplikasjoner ved blant annet kirurgi, anestesi, strålebehandling og cytostatikabehandling. Fant en artikkel om dette inne på Oncolex (ser forresten at de ikke kan utelukke at snus kan ha samme negative effekt) http://oncolex.no/Bukspyttkjertel/Prosedyrekatalog/Behandling/Stottebehandling/Nikotinavvenning-ved-kreftbehandling?lg=procedure.

De tar også opp viktigheten av å informere pasienten om hvorfor de bør slutte å røyke under behandling. Er dette noe dere tar opp med pasientene deres før behandling?

Det er jo en ganske stor utfordring å få en alvorlig kreftdiagnose og samtidig slutte å røyke. Men samtidig er det viktig at pasienten er klar over hvilke negative effekter det har.

Møtte en langtkommet lungekreft pasient som fortalte at hun hadde spurt sykepleier som ga henne cytostatika om hun kunne gå ut og ta seg en røyk. Sykepleieren svarte (som jeg også sikkert ville gjort) at det måtte hun bare gjøre. Men her ble det feil, det ble tolket som at hun var gitt opp, siden de ikke var opptatt av at hun røykte. Det var selvfølgelig også sannheten, men for henne ble det tøft. Så dette er ikke så enkelt.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Cathrine said:

 

Vi vet jo at røyking kan gi dårligere behandlingsresultater og komplikasjoner ved blant annet kirurgi, anestesi, strålebehandling og cytostatikabehandling. Fant en artikkel om dette inne på Oncolex (ser forresten at de ikke kan utelukke at snus kan ha samme negative effekt) http://oncolex.no/Bukspyttkjertel/Prosedyrekatalog/Behandling/Stottebehandling/Nikotinavvenning-ved-kreftbehandling?lg=procedure.

De tar også opp viktigheten av å informere pasienten om hvorfor de bør slutte å røyke under behandling. Er dette noe dere tar opp med pasientene deres før behandling?

Det er jo en ganske stor utfordring å få en alvorlig kreftdiagnose og samtidig slutte å røyke. Men samtidig er det viktig at pasienten er klar over hvilke negative effekter det har.

Møtte en langtkommet lungekreft pasient som fortalte at hun hadde spurt sykepleier som ga henne cytostatika om hun kunne gå ut og ta seg en røyk. Sykepleieren svarte (som jeg også sikkert ville gjort) at det måtte hun bare gjøre. Men her ble det feil, det ble tolket som at hun var gitt opp, siden de ikke var opptatt av at hun røykte. Det var selvfølgelig også sannheten, men for henne ble det tøft. Så dette er ikke så enkelt.

 

Jeg har hatt mange pasienter som røyker. Jeg spør først om noen har snakket de om bruk av tobakk i kombinasjon med behandling. Hvis de svarer ja, lar jeg være å ta det videre. Hvis de sier ingen har snakket med dem om det, tar jeg selvfølgelig opp tematikken. Jeg spør også om de er blitt fortalt evt. hvorfor de ikke bør røyke i kombinasjon med behandling.

Her vil jeg anta at kreftpasienter kanskje kan være mer sårbar enn den pasientgruppen jeg er vant til, og at søken etter håp og bekreftelse er noe sykepleiere som jobber med denne pasientgruppen må fokusere mer på. Som du sier her ble det tolket som at hun var gitt opp. Tenker det derfor er viktig uansett å undersøke med pasienten om problematikken er tatt opp eller ei. En må balansere moralisering og hjelp synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en lur måte å gjøre dette på Nonmaleficence :)

Jeg tenker pasienten med lungekreft som jeg refererte til,  burde kanskje heller bli møtt med at det er best for henne å røyke minst mulig  med tanke på behandlingen, men at det sikkert gikk greit om hun tok en røyk nå. (hun fikk jo tross alt bare palliativ behandling).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vanskelig å finne balansen noen ganger mellom å informere og å ikke ta fra noen i krise gleden/kosen de kanskje har med røyken. Det er ikke alltid skyldfølelse hjelper på motivasjonen. Hvis de sier de har trappet ned kan man fokusere på å skryte av det enn å feks si at de burde slutte helt. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy