Jump to content
Sykepleiediskusjon

Stigmatisering rundt sykefravær


Guest Nyutdannet spl

Recommended Posts

Guest Nyutdannet spl

Hei!

Har i 2017 vært plaget med en del sykefravær. Det vil si at jeg har vært sykemeldt en lengre periode på grunn av ryggskade på grunn av jobb, en influensa, en gang med omgangssyke, et planlagt inngrep, og nå igjen sykemeldt på grunn av uvisst årsak hvor jeg utredes. Når jeg snakket med sjefen min nå ble jeg informert om at de blir å søke om å få fritak fra arbeidsgiverplikten. De sa også det ikke handlet om at de ikke trodde på at jeg var syk, men at det handlet om økonomi. Jeg opplever dette litt stigmatiserende. I systemet står det heller ikke begrunnet hvorfor jeg var sykemeldt/syk. Det jeg frykter for er min framtid i karrieren. Fastlegen min sier jeg har vært uheldig i år, og at jeg har enda mange år igjen i yrket så jeg ikke trenger å bekymre meg eller stresse. Likevel var det å høre at jeg har et såpass høyt sykefravær dette året ganske tungt for meg, da jeg ikke har et ønske om å være borte fra jobb, men dessverre ser meg nødt til dette på grunn av helsen. Noen som har noen erfaring for hvordan jeg bør gå frem, og hvordan dette kan påvirke min karriere senere i livet? 

 

Synes situasjonen er litt fortvilende, og kjenner den gjør meg nedstemt. Er litt dette med merkelapper.

Link to comment
Share on other sites

Stakkars deg du har vært skikkelig uheldig i år! Slik er det noen ganger, det går slag i slag. Nå er ikke jeg kjent med hva det vil si å søke om fritak fra arbeidsgiverplikten og hvordan det vil virke stigmatiserende. Kanskje du kan fortelle litt om det?

Men uansett kan jeg ikke forstå at dette skal kunne påvirke karrieren din. Selvfølgelig vil det kanskje være uheldig å søke ny jobb akkurat nå, men når du er igang igjen og helsen kommer tilbake vil den siste tiden telle. Det viktigste da er at du er arbeidsvillig og ellers flink i jobben. Tror ikke en ny arbeidsgiver vil være opptatt av at du hadde en periode der du var mye syk, slikt skjer. Og vil det nødvendigvis komme frem? 

Synes ikke du skal fortvile, kan ikke se at det er noen grunn til det :)

Håper de snart finner ut av hva som feiler deg nå. God bedring!

Link to comment
Share on other sites

Guest Nyutdannet spl

Arbeidsgiverplikten vil si de 16 første dagene av sykefravær som arbeidsgiver må betale for. Det oppleves stigmatiserende da det gjerne søkes på arbeidstakere som er kronisk syke, eller forventet kommer til å ha høyt fravær. Jeg opplever det stigmatiserende at de på bakgrunn av min sykdomshistorikk antar at jeg kommer til å være mye syk i fremtiden.

Forøvrig takk for svar. Jeg antar arbeidsmiljøloven egentlig sier noe om at ny arbeidsgiver ikke kan spørre om sykefravær fra verken meg eller referanser, men er ubehagelig å få på seg stempel som en som er mye borte. Føler nesten at jeg må tvinge meg på jobb selv om jeg ikke er frisk, for å ikke bli stemplet som en som lurer seg unna arbeid, og sykemelder seg for hver minste ting...

Link to comment
Share on other sites

Ja da forstår jeg hvorfor du føler deg stigmatisert, fordi du føler de antar at du kommer til å være mye syk i fremtiden. Det er en vond følelse, og når man er i en slik situasjon som du er nå, blir man jo ekstra sårbar og nedstemt. Men husk de gjør det sikkert bare for å være på den sikre siden. 

Kan ikke tro at arbeidsgiver tenker at du sykemelder deg for den minste ting. Det er skikkelige sykdommer du har hatt! Det er jo heller ikke slik at man bare kan dra til fastlegen og få en sykemelding, de fleste fastleger er blitt ganske strenge i forhold til det. Så arbeidsgiver tar deg nok på alvor.

Håper virkelig at du ikke føler deg presset til å jobbe. Det som er viktig nå er å tenke på helsen slik at du kan komme deg ovenpå igjen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det samme har skjedd meg da jeg har vært MYE syk i år som rett og slett er uheldige sykdommer. Jeg følte ikke at det var stigmatiserende da jeg bare er glad for at den muligheten finnes så jobben slipper å tape enda mer penger på meg enn de absolutt må. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy