Jump to content
Sykepleiediskusjon

Autorisasjon


Vero

Recommended Posts

Hei!

Jeg har akkurat blitt ferdig utdannet sykepleier, og har nå begynt i jobb. Jeg skulle egentlig være ferdig i juni 2017, men jeg ble gravid og gjorde skolen ferdig i oktober. Altså ble jeg ferdig 4 måneder etter klassen min. Hvordan får man autorisasjon når det er utenom skoleåret? Jeg regner med at jeg må vente til skolen har registrert at jeg er ferdig og fullført utdanningen, og at jeg da får et vitnemål. Må jeg selv søke om autoriasjon eller hvordan fungerer dette? :)

Link to comment
Share on other sites

Først av alt velkommen hit og gratulerer som ferdig sykepleier :)

Vil tro at skolen søker om autorisasjon for deg, men siden du er utenom skoleåret når du ble ferdig ville jeg ringt skolen og spurt om de har registrert deg. Står noe om dette her:

Quote

 

Vi anbefaler alle universiteter, høyskoler, videregående skoler og fylkeskommuner som uteksaminerer studenter og elever i fag som krever autorisasjon, at de registrerer innmeldingslister via Altinn når studenter og elever har fullført og bestått.

Med innmeldingsliste vil kandidaten kunne få sin autorisasjon i løpet av få minutter etter at listene er levert. Dersom det ikke blir levert liste, må eleven selv sende en individuell autorisasjonssøknad, og saksbehandlingstiden er 4–6 uker.

https://helsedirektoratet.no/autorisasjon-utdanning-og-godkjenning/autorisasjon-og-lisens/innmeldingslister-i-altinn-skolelister

 

 

https://helsedirektoratet.no/autorisasjon-utdanning-og-godkjenning/autorisasjon-og-lisens/sykepleier

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar begge to! Det dere skriver gjelder når man er ferdig til sommeren slik de fleste studenter gjør. Snakket med en lærer som sa at når alt var klart og godkjent, så ville jeg få vitnemål i posen. Så sa hun at jeg måtte selv søke på altinn.no og si ifra. Regner med at jeg skjønner mer av det når jeg får brevet om vitnemålet fra skolen;) Regner med at jeg må legge til vitnemålet i søknaden, slik at jeg har bevis på at jeg har fått godkjent.

Link to comment
Share on other sites

On 8.11.2017 at 4:53 PM, Vero said:

Hei!

Jeg har akkurat blitt ferdig utdannet sykepleier, og har nå begynt i jobb. Jeg skulle egentlig være ferdig i juni 2017, men jeg ble gravid og gjorde skolen ferdig i oktober. Altså ble jeg ferdig 4 måneder etter klassen min. Hvordan får man autorisasjon når det er utenom skoleåret? Jeg regner med at jeg må vente til skolen har registrert at jeg er ferdig og fullført utdanningen, og at jeg da får et vitnemål. Må jeg selv søke om autoriasjon eller hvordan fungerer dette? :)

Husk at du ikke har lov å begynn som spl før du fått autorisasjoner.  

Gratulerer med ferdig utdanning ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy