Jump to content
Sykepleiediskusjon

Praksis - tips og frykter


Guest hUGO

Recommended Posts

Jeg hører mange skrekkhistorier om hvordan studenter stryker så lett. Jeg går på en veldig bra og anerkjent sykepleierskole, og håper å slippe useriøse veiledere.

Jeg lurer på hva som er terskelen for å stryke det første året? Jeg jobber av og til på et sykehjem og merker at når jeg driver med stell av pasienter, sammen med en autoritær person, så blir jeg mye mer tilbaketrukket. Dette er fordi jeg er så redd for å gjøre feil og at de skal tenke vondt om meg. Det er en ond sirkel selvfølgelig siden jeg ender opp med å gi et dårlig inntrykk uansett :blush: Jeg er derimot selvstendig på mange måter - mater beboerne og tar initiativ til å servere osv., steller mange alene, fyller på når det er behov for det og kommuniserer veldig godt med de.

 

Trenger gjerne noen oppmuntrende ord, tips eller noe... Jeg har så lyst til å bli sykepleier men jeg stresser så fælt over tanken på at jeg kan stryke hvis jeg ikke begynner å tørre å vise hva jeg kan når jeg må det!

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke være redd for å stryke. Synes det du forteller fra jobben din viser at du har alle forutsetninger til å bestå praksis. Veldig positivt at du kommuniserer bra med pasientene og tar initiativ.  Det er heller ikke noe rart at du blir tilbaketrukket av å stelle sammen med en autoritær person, de fleste blir vel det.

Husk at du er student og er der for å lære. Ingen forventer at du skal kunne alt, du skal igjennom en læringsprosess.

Det viktigste du gjør når du er i praksis, er å spørre, virke interessert, og IKKE gå over ditt kompetanseområde. Jeg er sikker på at dette kommer til å gå bra :)

Vet du hvor du skal i praksis?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy