Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleier uten videreutdanning med stetoskop?


Nonmaleficence

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid lurt på hva andre sykepleiere tenker om sykepleiere som går med stetoskop. Når jeg selv var i praksis ble jeg fortalt at det ikke var tradisjon for norske sykepleiere å benytte seg av stetoskop. Det ble derfor lagt en demper på bruken av stetoskop til annet enn blodtrykksmåling og kontroll av nasogastrisk sonde. I tillegg opplevde jeg norske sykepleiere si ting som "det er bare svenske sykepleiere som går med stetoskop", og da i en negativ tone. Hva tenker dere? Er stetoskopet legens beste venn, og har det ingen klinisk nytte for den praktiserende sykepleier i pleiehverdagen?

I tillegg hadde det vært spennende hvis noen har erfaring med selvlæring i bruken av stetoskop. Linker og informasjon om hvordan en kan gå frem for å tilegne seg kunnskapen er hjertelig velkommen! Jeg regner med en slik forespørsel allerede avslører hva mitt syn på sykepleiere med stetoskop er. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lært opp til å bruke stetoskop for å ta BT, kontroll av sonde og lytte på tarmlyder. Lytte på hjerte lunge har jeg aldri lært. Men hvorfor skal vi ikke lære det? Jeg har kjøpt stetoskop til å bruke her hjemme. Tenkte det var gøy å lære å lytte på hjerte og lunger. Så jeg er også på jakt etter et godt nettsted der man kan lære slikt.

 

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde opplæring i bruk av stetoskop til å lytte på hjerte/lunger, i tillegg til tarmlyder og ved kontroll av sonde og BT.
Men i praksis har jeg ikke brukt det, av samme grunn som TS her sier. Føler man blir sett veldig rart på altså...
Håper jeg etterhvert tør å ta det i bruk i hverdagen, selv om det ikke er vanlig. 
Men vi nyutdannede har jo det i utdannelsen, i hvertfall ved universitetet her. Så er jo bare dumt å ikke bruke det.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Florry said:

Vi hadde opplæring i bruk av stetoskop til å lytte på hjerte/lunger, i tillegg til tarmlyder og ved kontroll av sonde og BT.
Men i praksis har jeg ikke brukt det, av samme grunn som TS her sier. Føler man blir sett veldig rart på altså...
Håper jeg etterhvert tør å ta det i bruk i hverdagen, selv om det ikke er vanlig. 
Men vi nyutdannede har jo det i utdannelsen, i hvertfall ved universitetet her. Så er jo bare dumt å ikke bruke det.

Ja kjør på og hev deg over hva de andre tenker om å bruke stetoskop til å lytte på hjerte og lunger. På den måten opprettholder du det du har lært. Hvis du leser tråden jeg linket til over her, så ser du en helt annen holding enn den du møter i praksis. Kanskje litt støtte i den når du møter motstand :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bruker regelmessig stetoskop på jobb. Haddeundervisning om lytting på hjerte og lunger bl a på videreutdanning i intensiv. Hver seng har eget stetoskop, så vi går ikke rundt med det rundt halsen eller i lommen. Praktisk og enkelt når hver seng har eget, dessuten mye mer hygienisk. Synes på generelt grunnlag at sykepleiere burde lytte mer der det er naturlig. Vi er mer bedside hos pasienten og kan oppdage tilstander tidligere enn om man må ringe legen hver gang. Dessuten er det gøy :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Insipidus said:

Bruker regelmessig stetoskop på jobb. Haddeundervisning om lytting på hjerte og lunger bl a på videreutdanning i intensiv. Hver seng har eget stetoskop, så vi går ikke rundt med det rundt halsen eller i lommen. Praktisk og enkelt når hver seng har eget, dessuten mye mer hygienisk. Synes på generelt grunnlag at sykepleiere burde lytte mer der det er naturlig. Vi er mer bedside hos pasienten og kan oppdage tilstander tidligere enn om man må ringe legen hver gang. Dessuten er det gøy :)

Enig i at stetoskop på hver seng er mest hygienisk. Inntil vi får det, benytter jeg sprit eller annen desinfeksjon der det faller naturlig. Når vil du si det er naturlig å lytte på pasienten? Jeg jobber for tiden med å lære meg lungelyder, men jeg er usikker på når det er indisert. Skulle virkelig ønske dette var pensum når jeg gikk på universitetet! :)

Litteraturforslag tas imot med takk. Bruker for øyeblikket Jarvis Physical examination and health assessment pocket.

Link to comment
Share on other sites

Mener det er naturlig å lytte på alle pasienter med hjerte- og/eller lungeproblematikk. Greit å lytte på normale lungelyder også så man kjenner forskjell på friske og syke lyder. Har man pasienter med mage/tarmproblematikk er det også naturlig å lytte etter ulike tarmlyder. Det er bare å kaste seg ut i det og ikke vær redd for hva andre synes om dere. Er du i tvil om du skal lytte eller ei, spør pasienten om du kan øve deg på han. De fleste synes det er greit å bli lyttet på i "utrengsmål" når de vet at det er fordi du skal bli en enda bedre sykepleier. 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kan å bruke det, så er det et kjempegodt verktøy. Ambulansepersonell bruker det jo. Hvorfor ikke? Er det litt sånn jantelov ute og går? Det finnes mer avanserte legeoppgaver som har blitt overtatt av sykepleiere. Å lytte er ufarlig og en kjekk måte å gjøre en vurdering dersom man har mistanke om stuvning, pneumothorax osv. Det er legens oppgave å diagnostisere og starte behandling, men om man som sykepleier kan fortelle legen at man hører forskjellig lyd på høyre og venstre  lunge, så ser jeg ikke noe negativt med det. Vi går ikke rundt med stetoskop, men har det på alle rom. 

Link to comment
Share on other sites

Lytt på friske pasienter, men aller mest lytt på de syke. Hiv deg på under visitt eller noe. Jobber på akuttmottak så jeg lytter når legen tar imot pasienten dersom han sier han hører noe. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Syke pleier med stetoskop

Jeg blir sikkert sett på som en svenske og baksnakket for jeg går med stetoskop. Den sier jeg vil bli lege men jeg vil bare gjøre en god jobb.  Lytter på lunger på sykehus hver dag. Hører tidlige tegn til pneumoni og lungødem. Hjerte klsrer jeg ikke å lytte på. Heller ikke vits da det ikke skjer store endringer med bilyder plutselig

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Guest Syke pleier med stetoskop said:

Jeg blir sikkert sett på som en svenske og baksnakket for jeg går med stetoskop. Den sier jeg vil bli lege men jeg vil bare gjøre en god jobb.  Lytter på lunger på sykehus hver dag. Hører tidlige tegn til pneumoni og lungødem. Hjerte klsrer jeg ikke å lytte på. Heller ikke vits da det ikke skjer store endringer med bilyder plutselig

Så bra! Hva er det for noe tull at sykepleiere ikke skal kunne lytte på lunger. Forstår ikke at noen kan være i mot det. Skulle ønske jeg kunne det selv.

Forstår jeg deg rett er du svensk. Lærer dere å lytte på hjerte og lunger i grunnutdanningen?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Cathrine said:

Så bra :) Har du noe litteratur eller videoer å anbefale?

Læreren som underviste for oss tipset oss om boka  Bates pocket guide to physical examination for de som ville lese mer, den er på engelsk, men har gode forklaringer på hva det man finner kan være tegn på, med bilder som viser undersøkelsesmetoder og illustrerer funn. På youtube anbefalte hun å søke på heart sounds og lung sounds, da kommer det opp mye filmer med både normale og unormale lyder som er ganske bra

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt på siden av spørsmålet, MEN - all nyere forskning sier at dette med å sette ned luft og lytte er ikke lenger en gyldig måte å kontrollere at sonden ligger korrekt plassert. På Helsebiblioteket ligger en oppdatert prosedyre for barn opptil 1 år, og såvidt jeg vet er prosedyren for større barn på vei. Prosedyrene for voksne har jeg ingen oversikt over, men vil tro at de også revideres (eller hvertfall burde det!). 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, apoptose said:

Litt på siden av spørsmålet, MEN - all nyere forskning sier at dette med å sette ned luft og lytte er ikke lenger en gyldig måte å kontrollere at sonden ligger korrekt plassert. På Helsebiblioteket ligger en oppdatert prosedyre for barn opptil 1 år, og såvidt jeg vet er prosedyren for større barn på vei. Prosedyrene for voksne har jeg ingen oversikt over, men vil tro at de også revideres (eller hvertfall burde det!). 

Takk for oppdatering :) Viktig å vite om. Jeg lager en egen tråd om dette.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, apoptose said:

Litt på siden av spørsmålet, MEN - all nyere forskning sier at dette med å sette ned luft og lytte er ikke lenger en gyldig måte å kontrollere at sonden ligger korrekt plassert. På Helsebiblioteket ligger en oppdatert prosedyre for barn opptil 1 år, og såvidt jeg vet er prosedyren for større barn på vei. Prosedyrene for voksne har jeg ingen oversikt over, men vil tro at de også revideres (eller hvertfall burde det!). 

Slik har det vært i lang tid slik jeg har forstått det. Jobbet på gastromedisin når jeg var nyutdannet. Situasjonen var slik, sonde testes med luft. Gullstandard er rtg. Hvordan skal ressursene benyttes på et sykehus? Er det realistisk at sonden skal testes x 6 per døgn med rtg.? En ting er det teoretiske optimale, altså forebygging av aspirasjon. En annen ting er hva som er praktisk gjennomførbart. Blir spennende å se hvordan sykehusene blir å forholde seg til nasjonale retningslinjer!

 

On 10.1.2018 at 12:24 AM, Milla142 said:

Læreren som underviste for oss tipset oss om boka  Bates pocket guide to physical examination for de som ville lese mer, den er på engelsk, men har gode forklaringer på hva det man finner kan være tegn på, med bilder som viser undersøkelsesmetoder og illustrerer funn. På youtube anbefalte hun å søke på heart sounds og lung sounds, da kommer det opp mye filmer med både normale og unormale lyder som er ganske bra

Tusen takk for linker og forslag om bok. Jeg har bestilt den, og den er på tur i postkassen. Et annet boktips jeg vil komme med er turnuslegeboken. Den er ment for turnusleger, men det står enorme mengder nyttig informasjon i den, selv for sykepleiere!

 

Link to comment
Share on other sites

On 19.1.2018 at 10:33 PM, Cathrine said:

Nå har jeg fått tittet på linkene du la ut Milla 142. Så spennende! Nå skal jeg gå igang og lytte på de jeg har rundt meg. 

Kan dere risikere å få noe av dette til eksamen? Eller hva forventer de at dere skal kunne?

Vi kan ikke få dette på praktisk eksamen nå, det forventer nå er at vi skal kunne begynne å bruke stetoskop til å lytte på pasienter, hittil har vi øvd på medstudent, og andre undersøkelsesmetoder. Vi skal oppdage sykepleieproblemer tidlig, vurdere effekt av behandling, kunne gi presise videreformidlinger til annet helsepersonell, skille avvik fra normaltilstander, men vi skal ikke stille diagnoser, er formålet med grunnleggende systematisk klinisk undersøkelse og vurdering (G-SKUV) utført av sykepleier som læreren presenterte som formål. Vi skal bruke dette i datasamlinger  for å identifisere pasientens problemer og andre møter med pasienter for å bli gode på å lytte på hjerte, lunger og tarmer med stetoskop, men får nok mer eksakt beskjed om det når det nærmer seg praksis, vi skal ut etter påske. Jeg har snakket med en sykepleier jeg kjenner privat som jobber i kommunen her, og hun sa at sykepleiestudentene fra skolen bruker det ute i praksis også

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Milla142 said:

Vi kan ikke få dette på praktisk eksamen nå, det forventer nå er at vi skal kunne begynne å bruke stetoskop til å lytte på pasienter, hittil har vi øvd på medstudent, og andre undersøkelsesmetoder. Vi skal oppdage sykepleieproblemer tidlig, vurdere effekt av behandling, kunne gi presise videreformidlinger til annet helsepersonell, skille avvik fra normaltilstander, men vi skal ikke stille diagnoser, er formålet med grunnleggende systematisk klinisk undersøkelse og vurdering (G-SKUV) utført av sykepleier som læreren presenterte som formål. Vi skal bruke dette i datasamlinger  for å identifisere pasientens problemer og andre møter med pasienter for å bli gode på å lytte på hjerte, lunger og tarmer med stetoskop, men får nok mer eksakt beskjed om det når det nærmer seg praksis, vi skal ut etter påske. Jeg har snakket med en sykepleier jeg kjenner privat som jobber i kommunen her, og hun sa at sykepleiestudentene fra skolen bruker det ute i praksis også

Så heldige dere er som lærer dette så grundig. Veldig interessant å høre om dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy