Jump to content
Sykepleiediskusjon
Sign in to follow this  
Nonmaleficence

Sykepleier uten videreutdanning med stetoskop?

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid lurt på hva andre sykepleiere tenker om sykepleiere som går med stetoskop. Når jeg selv var i praksis ble jeg fortalt at det ikke var tradisjon for norske sykepleiere å benytte seg av stetoskop. Det ble derfor lagt en demper på bruken av stetoskop til annet enn blodtrykksmåling og kontroll av nasogastrisk sonde. I tillegg opplevde jeg norske sykepleiere si ting som "det er bare svenske sykepleiere som går med stetoskop", og da i en negativ tone. Hva tenker dere? Er stetoskopet legens beste venn, og har det ingen klinisk nytte for den praktiserende sykepleier i pleiehverdagen?

I tillegg hadde det vært spennende hvis noen har erfaring med selvlæring i bruken av stetoskop. Linker og informasjon om hvordan en kan gå frem for å tilegne seg kunnskapen er hjertelig velkommen! Jeg regner med en slik forespørsel allerede avslører hva mitt syn på sykepleiere med stetoskop er. ;)

Jeg er lært opp til å bruke stetoskop for å ta BT, kontroll av sonde og lytte på tarmlyder. Lytte på hjerte lunge har jeg aldri lært. Men hvorfor skal vi ikke lære det? Jeg har kjøpt stetoskop til å bruke her hjemme. Tenkte det var gøy å lære å lytte på hjerte og lunger. Så jeg er også på jakt etter et godt nettsted der man kan lære slikt.

Vi hadde opplæring i bruk av stetoskop til å lytte på hjerte/lunger, i tillegg til tarmlyder og ved kontroll av sonde og BT.
Men i praksis har jeg ikke brukt det, av samme grunn som TS her sier. Føler man blir sett veldig rart på altså...
Håper jeg etterhvert tør å ta det i bruk i hverdagen, selv om det ikke er vanlig. 
Men vi nyutdannede har jo det i utdannelsen, i hvertfall ved universitetet her. Så er jo bare dumt å ikke bruke det.

Kom på at vi har en gammel tråd her om dette, fra 2008. Der var det mange som var interessert i å lære dette, og allerede da var det enkelte som lærte det på skolen. Egentlig merkelig at det ikke har blitt vanligere i løpet av disse 9 årene. Her er tråden: 

26 minutes ago, Florry said:

Vi hadde opplæring i bruk av stetoskop til å lytte på hjerte/lunger, i tillegg til tarmlyder og ved kontroll av sonde og BT.
Men i praksis har jeg ikke brukt det, av samme grunn som TS her sier. Føler man blir sett veldig rart på altså...
Håper jeg etterhvert tør å ta det i bruk i hverdagen, selv om det ikke er vanlig. 
Men vi nyutdannede har jo det i utdannelsen, i hvertfall ved universitetet her. Så er jo bare dumt å ikke bruke det.

Ja kjør på og hev deg over hva de andre tenker om å bruke stetoskop til å lytte på hjerte og lunger. På den måten opprettholder du det du har lært. Hvis du leser tråden jeg linket til over her, så ser du en helt annen holding enn den du møter i praksis. Kanskje litt støtte i den når du møter motstand :)

Bruker regelmessig stetoskop på jobb. Haddeundervisning om lytting på hjerte og lunger bl a på videreutdanning i intensiv. Hver seng har eget stetoskop, så vi går ikke rundt med det rundt halsen eller i lommen. Praktisk og enkelt når hver seng har eget, dessuten mye mer hygienisk. Synes på generelt grunnlag at sykepleiere burde lytte mer der det er naturlig. Vi er mer bedside hos pasienten og kan oppdage tilstander tidligere enn om man må ringe legen hver gang. Dessuten er det gøy :)

1 hour ago, Insipidus said:

Bruker regelmessig stetoskop på jobb. Haddeundervisning om lytting på hjerte og lunger bl a på videreutdanning i intensiv. Hver seng har eget stetoskop, så vi går ikke rundt med det rundt halsen eller i lommen. Praktisk og enkelt når hver seng har eget, dessuten mye mer hygienisk. Synes på generelt grunnlag at sykepleiere burde lytte mer der det er naturlig. Vi er mer bedside hos pasienten og kan oppdage tilstander tidligere enn om man må ringe legen hver gang. Dessuten er det gøy :)

Enig i at stetoskop på hver seng er mest hygienisk. Inntil vi får det, benytter jeg sprit eller annen desinfeksjon der det faller naturlig. Når vil du si det er naturlig å lytte på pasienten? Jeg jobber for tiden med å lære meg lungelyder, men jeg er usikker på når det er indisert. Skulle virkelig ønske dette var pensum når jeg gikk på universitetet! :)

Litteraturforslag tas imot med takk. Bruker for øyeblikket Jarvis Physical examination and health assessment pocket.

Your content will need to be approved by a moderator

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this