Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mann med tatovering der det sto Do Not Resuscitate


Cathrine

Recommended Posts

Denne var spesiell.

En pasient i USA ankom et sykehus, sterkt beruset, pusteproblemer og ingen identifikasjon. På brystet hadde han en tatovering der det sto Do Not Resuscitate med signatur. Dette satte helsepersonellet i et etisk dilemma. Skulle de sette igang behandling eller ikke. Det ble til slutt bestemt at de ikke skulle fortsette med aktiv behandling og mannen døde. Saken ble skrevet om i NEJM. Det er også en artikkel om dette i Dagbladet

 Heldigvis viste det seg i ettertid at dette var det han ønsket.

Men i artikkelen i Dagbladet forteller de også om en annen liknende historie, og den mannen ville ikke dø! " I en annen sak fra 2012, hvor en 59 år gammel mann også ble innlagt med en tatovering hvor det sto «ikke gjenoppliv», fortalte denne pasienten i ettertid at tatoveringen ikke var et uttrykk for hans ønske, men at han hadde tatt den i beruset tilstand etter et veddemål, skriver The Atlantic.

Hva ville dere ha gjort hvis dere sto overfor en pasient med en slik tatovering?

 

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om du leste artikkelen jeg linket til. Men synes det var merkelig at sykehusets etiske konsulenter rådet dem til å ikke behandle. Man kan da ikke ta en tatovering på alvor.

Dette står i artikkelen: 

Quote

 

Ifølge studien ønsket legene opprinnelig å redde mannen, siden de ikke kunne vite helt sikkert om tatoveringen faktisk representerte hans ønske. Legene valgte derfor å behandle mannen med antibiotika og andre livreddende tiltak.

Ble rådet til å følge tatoveringen

Imidlertid valgte legene også å kontakte sykehusets etiske konsulenter, som viste seg å ha en annen mening om saken.

 

 
Link to comment
Share on other sites

Ja det er helt typisk at dette skjer i USA. Det er jo helt vilt, tenk om dette ikke var mannens ønske.

Leste akkurat i Tidsskriftet  om en pensjonert gynekolog som hadde sagt til familien at han ikke ville gjenopplives hvis han falt om. Så skjedde nettopp det at han falt om og da skjer dette:"  Min yngste datter Sigrid hadde vært ferdig sykepleier en måned og hadde nylig hatt praksis ved en hjertemedisinsk avdeling. Hun satte umiddelbart i gang med hjerte-lunge-redning, og min kone Jorån var heldigvis også hjemme. De jobbet sammen til ambulansen kom, men på et tidspunkt utbrøt Sigrid til min kone: «Men far har jo sagt at han ikke vil resusciteres!» Da svarte Jorån: «Ti still, og jobb videre!», gjengir Jul Hansen"

Skumleste resten av artikkelen og tror ikke han syntes det var så farlig likevel. Godt han ikke bodde i USA.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde det faktisk vært vanlig, eller dersom det fantes et slags tegn for det, hadde det vært en ting. Jeg tør tippe på at det etiske rådet ikke hadde gjort samme vurdering på en ung, sprek person. Jeg tror det ble tatt med i vurderingen at mannen var alkoholiker, og derfor sannsynlig at han kan ha vært multimorbid. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dessuten at når man tar en sånn tatovering, så mener man resuscitere som i HLR, ikke væske eller medikamenter iv... Jeg velger å tro at det ikke var så mye håp for denne mannen uansett. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 years later...

Jeg har sterkt ønske om ikke å bli gjenopplivet ved en ulykke, til den grad at jeg vil ta livet av den som redder meg. Hvordan kan jeg da sette fra mitt ønske om dette om ikke gjennom en tattovering i hals- eller bryst region? 

 

Jeg har mine grunner og er ikke her for å diskutere dem. I mine øyne om en person tattoverer en slik beskjed på seg selv så bør det tas serriøst, om du ikke vil dø, så ikke tattover noe sånn på deg selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dnr/hlr minus betyr jo ikke nødvendigvis stans av all livreddende behandling i en akkuttsituasjon, men at hvis personens hjerte stopper, eller alle piler peker mot morbiditet, så skal det ikke opprettholdes videre livreddende tiltak. 

Jeg er i en prosess med å tatovere DNR på meg selv, fordi jeg ikke har spesielle ønsker om å dø, men jeg har heller ingen ting ved å leve som appellerer til meg. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy