Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nattarbeid øker risisko for dødsfall med 26 prosent


Cathrine

Recommended Posts

Ja for det er nesten mer slitsomt å jobbe tredelt, men jeg har aldri jobbet kun natt så jeg vet jo ikke.

Men det går også ut på at hormonproduksjonen blir endret. Husker de snakket mye om dette med manglende melatoninproduksjon hos nattarbeidere, at det økte faren for brystkreft i hvert fall .

Link to comment
Share on other sites

On 13.12.2017 at 11:34 PM, Nonmaleficence said:

Hadde vært interessant å sett om dødeligheten er lavere blant de som har nattestillinger, eller om det er likt uavhengig om du jobber bare natt, eller tredelt. 

Enig. Tredelt turnus er det tyngste jeg vet. Går heller bare natt.

Her er en forskningsartikkel om det fra 2014 https://sykepleien.no/forskning/2014/12/skiftarbeid-og-sykefravaer-blant-sykepleiere

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Florry said:

Enig. Tredelt turnus er det tyngste jeg vet. Går heller bare natt.

Her er en forskningsartikkel om det fra 2014 https://sykepleien.no/forskning/2014/12/skiftarbeid-og-sykefravaer-blant-sykepleiere

Takk for link :) Problemet er at man får så dårlig døgnrytme, og så er det fryktelig vanskelig å få nok søvn når man går fra kveldsvakt til dagvakt. Etter å ha gått nattevakter tok det flere dager før jeg var uthvilt. Helt tydelig at det sliter på kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver de i Sykepleien om en sykepleier som har forsket på sein-tidelig-vakter og hvor uheldig det kan være for helsen, kan være verre enn nattevakter. Har man mange  sein-tidlig-vakter øker sykefraværet. Ja det kan jeg forstå. Jeg klarte ikke begynne kl.07 etter seinvakt, det ble knapt tid til å sove. Jeg fikk til en ordning der man kunne begynne kl.09 hvis man ønsket etter seinvakt. Det gjorde jeg, men ingen andre enn meg ville det. Det var fordi vi da måtte jobbe en dag ekstra etter 4 slike vakter, for at timeantallet skulle passe. Jeg synes det var verdt det. Ser at hun nevner noe om dette i denne artikkelen: 

Quote

Her i Norge jobber sykepleierne mye mer sein-tidlig-vakter enn i Danmark og Finland. Dessuten begynner vaktene på andre tidspunkt Harris spør seg: Må alle begynne klokken sju på tidligvakten? Er det rom for å begynne senere? Og ønsker de det?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy