Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ernæring på jobb


NurseGigi

Recommended Posts

Hei alle søstre og brødre ? Jeg har et spørsmål om ernæring for oss som går, står og noen ganger løper på jobb. HVORDAN får dere i dere RIKTIG mat ( les sunn, gå ned i vekt mat) i løpet av en travel arbeidsdag? Hva tar dere med ? Jeg er helt avhengig av å få noe i skrotten ca hver 3/4 time, spesielt på jobb... ellers får jeg veldig lavt blodsukker, blir sliten og sulten og spiser da ALT jeg kommer over. Kjent scenario. Jeg skal ned i vekt ( ikke sånn veldig mange kilo) men trenger å få gode vaner på jobb. Det holder ikke for meg å spise frokost 06:15 , for å så spise neste måltid kl 12:30 ( ja på min jobb blir klokken ofte så mye før jeg får spist lunsj...) setter pris på svar og tips ! 

 

Link to comment
Share on other sites

Det kan være vanskelig ja. I tillegg syns jeg ofte noen har med noe godsaker på jobb, vanskelig å si nei da :P

Jeg er fan av salater med ulike ting i. Pleier også å lage omelett-wraps (steker tynn omelett, fyller med f.eks. kyllingfilet i skiver, ruccola, kremost eller pesto, paprika - hva som helst - og ruller inn i alufolie)  Lager da flere sånne, kjapt og godt å hive i seg en sånn i full fart. 
Ellers er jo den gode gamla matpakka med grovt brød og godt pålegg alltid en slager :)
Og frukt, spiser mye frukt på jobb. Helst banan som er kjapt å spise og holder en liten stund. Kald havregrøt eller byggrynsgrøt er jo også godt :)
Lager også noen ganger smoothies med forskjellig godt i,  f.eks avocado og havregryn som gjør at smotthies "holder" litt. 

Syns iallefall selv at det er viktig å tenke på at det må være raskt å spise (for det er jo ofte dårlig tid), og at det holder en stund. Spiser jeg en yoghurt eller et horn er jeg jo like sulten igjen etter 15 minutter. 

Sier ikke jeg alltid er så flink som det høres ut her altså, hehe! Men når jeg får det over meg at jeg skal være litt sunn er dette noe av det jeg tar med på jobb. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit :)

Brød med banan til lunsj og masse kjeks mellom slagene. Men dette er jo ikke ideelt for en som skal ned i vekt. Hva med avocado, litt nøtter, eller slike små mellommåltider man får kjøpt i matbutikken som feks havregrøt? Disse tingene metter i hvert fall en stund.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy