Jump to content
Sykepleiediskusjon

Lukket nattdress


Cathrine

Recommended Posts

Kjente ikke til lukket nattdress før jeg leste om det i Sykepleien i dag https://sykepleien.no/2015/01/kan-vaere-overgrep-mot-demente

Merker jeg be litt opprørt, både med tanke på at pasienten ikke kommer i kontakt med egen kropp, at den er ubehagelig og at det er vanskeligere å oppdage om pasienten ligger med urin eller avføring. 

Bruker dere dette der dere jobber, og hvilke erfaringer har dere?

 

Link to comment
Share on other sites

Jobbet på sykehjem før, og der ble slike dresser eller lignende med glidelås i ryggen brukt. Ble da brukt på pasienter som pleide å søle med avføring. 
Jeg mener dette er et tiltak som kan sidestilles med tvang, og ikke noe som burde brukes uten et vedtak på tvang.
Jeg oppfattet det ikke slik at dressene var ubehagelige, men det var nok sikkert ubehagelig å ikke få den tilgangen til egen kropp som ønsket. 
Når det er sagt er det jo bedre også for pasienten hvis gris med avføring kan unngås, både med tanke på hygiene, verdighet og hvilken omfattende stellesituasjon det kan bli på natten.  Mener ikke at det er totalt galt å bruke slike dresser, mener bare at det burde vurderes som det det faktisk er - tvang. 

Opplevde aldri at en slik dress ble til hinder for å oppdage evt. urin og avføring. Det blir jo så klart sjekket tilstrekkelig uansett.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Florry said:

Jobbet på sykehjem før, og der ble slike dresser eller lignende med glidelås i ryggen brukt. Ble da brukt på pasienter som pleide å søle med avføring. 
Jeg mener dette er et tiltak som kan sidestilles med tvang, og ikke noe som burde brukes uten et vedtak på tvang.
Jeg oppfattet det ikke slik at dressene var ubehagelige, men det var nok sikkert ubehagelig å ikke få den tilgangen til egen kropp som ønsket. 
Når det er sagt er det jo bedre også for pasienten hvis gris med avføring kan unngås, både med tanke på hygiene, verdighet og hvilken omfattende stellesituasjon det kan bli på natten.  Mener ikke at det er totalt galt å bruke slike dresser, mener bare at det burde vurderes som det det faktisk er - tvang. 

Opplevde aldri at en slik dress ble til hinder for å oppdage evt. urin og avføring. Det blir jo så klart sjekket tilstrekkelig uansett.

Spennende å lese om din erfaring med nattdress.

Forstår det at det kan være riktig å bruke i enkelte situasjoner ut fra det du skriver. Det er i hvert fall viktig at det ikke misbrukes og at det vurderes som tvang. Slik du nevner.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy