Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hva sier lovverket?


Guest Lotte

Recommended Posts

Jeg her tenkt mye på dette og fant ut at jeg kan spørre her.

Jeg kommer av og til i kontakt med pasienter som ønsker NaCl iv. Dette er ikke pasienter som jeg kommer i kontakt med via jobben, men privat. Problemet deres har noen ganger vært at hjemmesykepleien ikke vil eller kan gi dette. Da de enten mangler kompetanse eller fordi fastlegen mener det ikke er indikasjon til å gi intravenøs væske, dette til tross for at pasientene følges opp hos spesialister som mener dette kan lindre. Problemet er bare at de da må ha en sykepleier som kan gi dette. Når da hjemmesykepleien sier nei, stopper det opp.

Kan jeg da i kraft av at jeg er sykepleier gi pasienten væske intravenøst som er ordinert av en lege jeg ikke jobber sammen med?

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Guest Lotte said:

Jeg her tenkt mye på dette og fant ut at jeg kan spørre her.

Jeg kommer av og til i kontakt med pasienter som ønsker NaCl iv. Dette er ikke pasienter som jeg kommer i kontakt med via jobben, men privat. Problemet deres har noen ganger vært at hjemmesykepleien ikke vil eller kan gi dette. Da de enten mangler kompetanse eller fordi fastlegen mener det ikke er indikasjon til å gi intravenøs væske, dette til tross for at pasientene følges opp hos spesialister som mener dette kan lindre. Problemet er bare at de da må ha en sykepleier som kan gi dette. Når da hjemmesykepleien sier nei, stopper det opp.

Kan jeg da i kraft av at jeg er sykepleier gi pasienten væske intravenøst som er ordinert av en lege jeg ikke jobber sammen med?

Veit ikke helt men trur ikke du kan det... 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Guest Lotte said:

Jeg her tenkt mye på dette og fant ut at jeg kan spørre her.