Jump to content
Sykepleiediskusjon

Veiledningsdokument


Shania

Recommended Posts

Hei!
Jeg er i praksis på sykehjem (1.årsstudent) og til mittvurderingen så skal vi vise frem veiledningsdokument ved å vise til hva vi har oppnådd så langt ut i fra læringsmålene. 
Jeg synes likevel det er litt vanskelig hvordan jeg skal skrive dette. Har ført dagbok første uken, andre uken så hadde jeg jobbet så mye at jeg glemte ut å skrive, men jeg skal nok klare å huske dag for dag når jeg får satt meg ned. Har fått skrevet dagbok igjen nå fra i går av.

I veiledningsdokumentet står det f.eks. 1. Viser respekt for det enkelte menneskes liv og iboende verdighet.
På eksempel under læringsaktiviteter står det: 

Møte pasienten og gjøre seg kjent med hans livshistorie

·       Henvende seg til pasienten og/eller pårørende og vise interesse

·       Lese om pasienten i journalsystemet, for eksempel «min historie»

 

 

Gi eksempler på sykepleie som fremmer pasientens verdighet

·       Etterspørre pasientens ønske vedrørende fornavn eller etternavn

·       Avklare om pasienten ønsker tilstedeværelse av personell, for eksempel i spisesituasjon

·       Være var for ordbruk, for eksempel, «smekke», «bleie»

·       Være seg bevisst at en arbeider på pasientens rom, og at dette er pasientens hjem

 

Det står mye mer og, men dette er eksempler. Så skal jeg skrive en evaluering/refleksjon rundt dette. 

Jag er en som kompliserer ting, og derfor trenger jeg litt hjelp til å rydde litt i hodet om hvordan jeg skal gå fram. :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt annerledes enn da jeg studerte. Prøvde å lese litt om det og lurer på om dere tar utgangspunkt i AssCE skjema? Du finner det i linken fra side 25 http://fagsider.hsh.no/praksisnettsykepleie/files/2014/12/Læreplan-for-praktiske-studier2.pdf  Jeg skal prøve å hjelpe deg, slik jeg tror det må bli. 

Ta utgangspunkt i de ulike målene dine. Du ser hvilke mål du har oppnådd og beskriv hva du har gjort. Det er viktig at du reflekterer rundt det du har gjort.  Da skriver du hvordan det gikk, hva som var bra og hva som eventuelt ikke gikk bra. Var det noe du kunne gjort annerledes, og hva du må jobbe videre med om noe ikke var godt nok. Helt greit om noe ikke gikk så bra, viktig med selvinnsikt. Er det noen av målene du ikke har oppnådd så skriver du det.

Gjør dette på et av målene dine, ta med deg dette i praksis eller vis det for å høre om dette blir riktig fremgangsmåte.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy