Jump to content
Sykepleiediskusjon

Man må være frisk for å være syk


Cathrine

Recommended Posts

Ja dette er hverdagen til pasientene våre på sykehus https://sykepleien.no/meninger/innspill/2018/03/kjaere-pasient-angrer-du-pa-du-ikke-bare-ble-hjemme 

Når jeg tenker på dette er det mye pasientene må tåle.

De må ofte dele rom med fremmede, tåle støy, tåle lukter, forstyrret nattesøvn på grunn av medpasienter, vente på medisiner som haster, dele toilett og bad med andre, kanskje sitte på bekken med fremmede tilstede, snakke med sine nærmeste i påhør av fremmede, sove før man kanskje er trett, vekkes alt for tidlig, spise når men ikke er sulten og når man endelig er sulten er det kanskje knapt noe mat. Sove på en hard pute, ligge på en hard madrass. Ja når man tenker over det så er det uendelig mye en pasient må tåle.

Egentlig veldig rart at vi har det slik på sykehusene i 2018. Forstår at økonomi spiller inn, men er sikker på at vi kunne gjort det bedre bare ved å endre rutiner. Hva kan man gjøre for at pasienten skal ha det bedre? Del gjerne tips og tanker. 

Link to comment
Share on other sites

Vel hos oss har alle pasienter enerom, men deler bad med naboen. Lunsj og middag er varmmåltid som kommer fra sentral så der er tidspunktet "låst". Men ellers kan de få brødmat når som helst på døgnet. Vi har ferdig grøt og suppe i porsjonsposer som kan varmes ved behov, kjøleskap hvor pasienter kan hente seg kald drikke, næringsdrikker og yoghurt. På det området synes jeg de har det ganske bra hos oss iallfall.  Men når det gjelder "vekkes for tidlig" så er det tosidig tenker jeg. Alle har vel nytte og ikke minst glede av en god natts søvn. En som er innlagt med infeksjon og mottar intravenøs behandling f.eks x4/d som er ganske vanlig hos oss, så vil det mest skånsomme mønsteret være 6-12-18-24 for å gi jevn konsentrasjon (viktig ved flere typer behandling) (Skyves morgendosen til  kl 9 så blir det plutselig en dose klokken 3 på natten).Dette kan være søvnforstyrrende - men er ment å være en relativt kortvarig behandling. Det er ikke snakk om pasientens nye hverdag for resten av livet. Så jeg synes egentlig at dette er noe som må tåles. Det er en rekke medikamenter som bør gis til samme tid hver dag. Dersom en pasient bruker smertestillende i depotform fast, er det viktig at vi følger en rytme. Dersom pasienten sover to timer lenger enn vanlig når han nå er innlagt -> er det da riktig å la pasienten sove og dermed komme på u-tur med smerteregimet eller å vekke pasienten for å gi medisinen som gjør dagene levelig? 

Det kan ta noen timer å få svar på blodprøver. En del behandlinger vi gir på sykehus styres av biokjemisk respons på behandling. Blodprøvetaking er tidkrevende. Vi er såpass heldige at vi har noen som tar blodprøvene på avdelingen allerede mens vi sitter i morgenrapport. Dette gjør at svarene er inne når vi begynner visitt. Hvis blodprøvene ikke blir tatt før visittgang blir det mye forsinkelser og ikke minst kan det føre til dårligere behandling og pasientsikkerhet. 

Jeg er tilhenger av å tenke nytt og å gjøre ting på en bedre måte. Mye kan bli bedre - men samtidig er det viktig å tenke igjennom hvorfor vi gjør det vi gjør på den måten vi gjør det.. 

Link to comment
Share on other sites

On 8.3.2018 at 1:07 PM, Marius Mårvik said:

Vel hos oss har alle pasienter enerom, men deler bad med naboen. Lunsj og middag er varmmåltid som kommer fra sentral så der er tidspunktet "låst". Men ellers kan de få brødmat når som helst på døgnet. Vi har ferdig grøt og suppe i porsjonsposer som kan varmes ved behov, kjøleskap hvor pasienter kan hente seg kald drikke, næringsdrikker og yoghurt. På det området synes jeg de har det ganske bra hos oss iallfall.  Men når det gjelder "vekkes for tidlig" så er det tosidig tenker jeg. Alle har vel nytte og ikke minst glede av en god natts søvn. En som er innlagt med infeksjon og mottar intravenøs behandling f.eks x4/d som er ganske vanlig hos oss, så vil det mest skånsomme mønsteret være 6-12-18-24 for å gi jevn konsentrasjon (viktig ved flere typer behandling) (Skyves morgendosen til  kl 9 så blir det plutselig en dose klokken 3 på natten).Dette kan være søvnforstyrrende - men er ment å være en relativt kortvarig behandling. Det er ikke snakk om pasientens nye hverdag for resten av livet. Så jeg synes egentlig at dette er noe som må tåles. Det er en rekke medikamenter som bør gis til samme tid hver dag. Dersom en pasient bruker smertestillende i depotform fast, er det viktig at vi følger en rytme. Dersom pasienten sover to timer lenger enn vanlig når han nå er innlagt -> er det da riktig å la pasienten sove og dermed komme på u-tur med smerteregimet eller å vekke pasienten for å gi medisinen som gjør dagene levelig? 

Det kan ta noen timer å få svar på blodprøver. En del behandlinger vi gir på sykehus styres av biokjemisk respons på behandling. Blodprøvetaking er tidkrevende. Vi er såpass heldige at vi har noen som tar blodprøvene på avdelingen allerede mens vi sitter i morgenrapport. Dette gjør at svarene er inne når vi begynner visitt. Hvis blodprøvene ikke blir tatt før visittgang blir det mye forsinkelser og ikke minst kan det føre til dårligere behandling og pasientsikkerhet. 

Jeg er tilhenger av å tenke nytt og å gjøre ting på en bedre måte. Mye kan bli bedre - men samtidig er det viktig å tenke igjennom hvorfor vi gjør det vi gjør på den måten vi gjør det.. 

Ja har pasienten enerom med tilhørende bad er mye løst (selv om denne undersøkelsen viste noe annet så tror jeg de fleste vil foretrekke enerom når de er syke, med tanke på alle ulempene med å dele rom).

Når pasienten trenger medisin som for eksempel antibiotika er jeg enig at man ikke kan ta hensyn til uforstyrret nattesøvn og det mest skånsomme blir det regimet du beskriver som jeg også er vant til, det samme gjelder observasjoner.

Tror jeg mye av problemet hadde vært løst om vi startet arbeidsdagen en time eller to senere. Hvis alle på sykehuset hadde begynt på jobb kl.08.00 eller kl.09.00. Hadde alt forskjøvet seg en time eller to. Forstår ikke hvorfor sykehus må starte dagen kl.07.00. Hvem er egentlig tjent med det? 

 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Cathrine said:

Tror jeg mye av problemet hadde vært løst om vi startet arbeidsdagen en time eller to senere. Hvis alle på sykehuset hadde begynt på jobb kl.08.00 eller kl.09.00. Hadde alt forskjøvet seg en time eller to. Forstår ikke hvorfor sykehus må starte dagen kl.07.00. Hvem er egentlig tjent med det? 

Vel, som nå når dagvakta er slutt klokka tre ser dagen min slik ut: Etter klesskift og gange bort til bussholdeplassen, og busstur hjem gjennom sentrum i rushet så er jeg vel hjemme en eller annen gang før halv fem. Kona og kidden kommer hjem omtrent i samme tiden fra jobb og barnehage. Så er det middag, kveldsmat, lek, barneTV og alt det der før kidden legger seg i sjutida. Kidden og pappaen har da to timer sammen denne dagen. Så JEG og min familie er godt tjent med dette. Jeg er ganske sikker på at min beskrivelse av en vanlig dag er gjenkjennelig for mange. Hadde jeg hatt bare meg selv å tenke på, kanskje bodd like ved sykehuset, så hadde det kanskje ikke vært så nøye - men samfunnet henger sammen.

Som jeg skrev i mitt forrige svar, så mener jeg at pasientene må faktisk bare finne seg i å finne seg i litt forstyrrelser. Å dra Florence inn i dette blir feil - fordi forutsetningene er helt andre i dag. Følgende drar jeg ut av ræva, for jeg har ikke tall på dette, men liggetid er nok kortere, komforten er bedre, behandlingen vi gir i dag fungerer. I hovedsak. Både når det gjelder kurasjon og palliasjon, enn det var på hennes tid.

Jeg kan ikke gå med på at "pasientens helsetjeneste" skal bety at en skal skånes for alt mulig ubehag og at sykehuset skal være et 5-stjerners hotell - men allerede nå kalles vi som jobber der for "betjeningen" og får skryt av pasienter og pårørende for "god service". 

Jeg tror heller ikke pasientene er spesielt tjent med denne forskyvingen. Mange våkner tidlig helt av seg selv - og vil opp, skiftes på,  de vil dusje, spise osv.. hvis nattevakten skal gå alene fra 24-09 blir det mange frustrerte pasienter og slitne nattevakter. 

Link to comment
Share on other sites

On 10.3.2018 at 2:43 PM, Marius Mårvik said:

Jeg tror heller ikke pasientene er spesielt tjent med denne forskyvingen. Mange våkner tidlig helt av seg selv - og vil opp, skiftes på,  de vil dusje, spise osv.. hvis nattevakten skal gå alene fra 24-09 blir det mange frustrerte pasienter og slitne nattevakter. 

Man kan kanskje ha noen tidligvakter for å løse det problemet?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Cathrine said:

Man kan kanskje ha noen tidligvakter for å løse det problemet?

Interessant. Nå skal jeg for en gangs skyld holde mine motforestillinger (som du ser av mine poster så er ikke det mangelvare hos meg ) for meg selv og heller spørre:  Hvordan ser du for deg den skiftinndelingen? 

Link to comment
Share on other sites

On 13.3.2018 at 11:20 PM, Marius Mårvik said:

Interessant. Nå skal jeg for en gangs skyld holde mine motforestillinger (som du ser av mine poster så er ikke det mangelvare hos meg ) for meg selv og heller spørre:  Hvordan ser du for deg den skiftinndelingen? 

Del gjerne dine motforestillinger :)

Jeg ser for meg at de fleste på sykehuset begynner kl.08.00/08.30

På sengepostene må det da bli noe slikt:

Tidligvakt  kl.07.00-15.00

dagvakt      kl.08.00-16.00

kveldsvakt 15.30-23.30

nattvakt      23.00-08.00

Link to comment
Share on other sites

Hehehe.. jeg liker din optimisme. På min avdeling er vi bemannet for belegg på 85%. Jeg antar dette er fordi 85% belegg sies å være det trygge belegget (når belegget er større øker faren for uønskede hendelser sier forskning). Belegget beregnes slik jeg tolker det da etter sengekapasitet. Dette regnestykket går ikke opp i mitt hode. Jeg mener at dersom en skal gå etter 85% som det trygge belegget måtte vi vært bemannet for 100% belegg. I 2016 hadde vi et snittbelegg på 94% og 96% i 2017. Så langt i 2018 har vi ca 102% belegg. Så det sier litt om behovet. Vi går fra 7.30-15 på dagvakt. Vi har ikke betalt pause. Mange andre avdelinger går fra 7-15 og mange av disse har i tillegg betalt pause. Jeg har spurt min leder om hvorfor det er slik. Hun sier at dersom vi skal jobbe en time mer på hver dagvakt enn jeg gjør idag (altså, vi jobber en time mindre enn mange andre på huset gjør) så utløser det en hel del fridager i turnus iløpet av turnusperioden. Hvem skal gå de vaktene? Da trengs fler folk - og det får hun ikke penger til å ansette. 

Enn så lenge ministeriet får lov til å fortsette å styre sykehusene som om det var fabrikker som produserer helsetjenester - og som har et kontinuerlig effektiviseringskrav så har jeg liten tro på at dette endres. Det har vært som jeg beskriver det på min avdeling siden de flyttet inn i "nytt sykehus" i 2007 eller deromkring. Det siste tilskuddet av briliante ideer fra ledelsen (de over min leder) er at vi skal ta imot kirurgiske pasienter. Dette fordi en av de kirurgiske avdelingene sliter med å overholde fristene i et pakkeforløp grunnet sengekapasitet post-operativt. 

Det er denne virkeligheten som gjør meg så pessimistisk. Men ideen din er god den ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy