Jump to content
Sykepleiediskusjon

Verkefinger grønnsåpebad?


Cathrine

Recommended Posts

Fikk spørsmål i dag om behandling av verkefinger.

Man skal jo ikke bruke grønnsåpebad ved sårstell da det er alt for alkalisk, etter hva jeg har forstått, men hva ved verkefinger? Ble litt forvirret da jeg søkte opp dette på nett. Blant annet felleskatalogen anbefaler såpebad.

Så hvordan skal man behandle dette selv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ofte grønnsåpe. Hvis en er skeptisk til at det er for alkalisk kan en vel fortynne den mer? Evt. kan en bruke kaliumpermanganat. Eneste negative med kaliumpermanganat er at det er sterkt uttørrende, og gir misfarging, men bra med tanke på antibakterielle egenskaper. Skal en fjerne misfarging av kaliumpermanganat kan en benytte sitronjuice.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest Lactacyd eller Sebamed

Bruk Lactacyd eller liknende ph-nøytral såpe.  Lunkent springvann.  Bolle /bøtte til å ha badet i. 

2ss såpe i lunkent vann og sitt med finger/tå i badet i ca 15-20 minutter.  

Skyll så med rikelig rent vann etter badet.  

La lufttørke et. Klapp forsiktig med rent håndkle. 

Gjøres morgen og ikveld til ønsket effekt 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Guest Lactacyd eller Sebamed said:

Bruk Lactacyd eller liknende ph-nøytral såpe.  Lunkent springvann.  Bolle /bøtte til å ha badet i. 

2ss såpe i lunkent vann og sitt med finger/tå i badet i ca 15-20 minutter.  

Skyll så med rikelig rent vann etter badet.  

La lufttørke et. Klapp forsiktig med rent håndkle. 

Gjøres morgen og ikveld til ønsket effekt 

Supert da anbefaler jeg Lactacyd neste gang det blir aktuelt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke lest bakgrunnsinfo men vår nyutdannede sårsykepleier sier det ikke fins noen dokumenter effekt av geønnsåpebad og at dette er et kjærringråd. 

Om man har behandlet en inngrod negel hjemme eller på jobb, og den har blitt bedre, er vell ikke det er særlig godt argument alene for at det fungerer? Ofte har man en tendens til å tilskrive det siste man prøvde før det ble bra, den helende effekten. Når i realiteten ting som dette ofte retter på seg selv. 

Link to comment
Share on other sites

On 10/26/2018 at 11:50 PM, Guest Marthe said:

Jeg har ikke lest bakgrunnsinfo men vår nyutdannede sårsykepleier sier det ikke fins noen dokumenter effekt av geønnsåpebad og at dette er et kjærringråd. 

Om man har behandlet en inngrod negel hjemme eller på jobb, og den har blitt bedre, er vell ikke det er særlig godt argument alene for at det fungerer? Ofte har man en tendens til å tilskrive det siste man prøvde før det ble bra, den helende effekten. Når i realiteten ting som dette ofte retter på seg selv. 

Hei, Jeg er helt enig med deres nyutdannede sårsykepleier. Lactacyd eller liknende er mye bedre. 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest Barnengens grønnsåpe
On 10/28/2018 at 5:27 PM, Markus said:

Hei, Jeg er helt enig med deres nyutdannede sårsykepleier. Lactacyd eller liknende er mye bedre. 

Merkelig at grønnsåpebad avfeies som kjerringråd, når legen ved Oslo Legevakt, som behandlet meg den 22. mai 2019 sa att grønnsåpebad er hovedbehandlingen av verkefinger. De anbefalte riktignok Lactacyd, eller Sebamed, men at det var snakk om Lactacyd Grønnsåpe. Jeg hadde kvelden før fått anbefalt og kjøpt Barnengen grønnsåpe på apoteket på OSL og legen sa at den kunne jeg også bruke, så lenge den var kjøpt på apoteket... Kjerringråd, just sayin’...

Link to comment
Share on other sites

On 10/26/2018 at 11:50 PM, Guest Marthe said:

Ofte har man en tendens til å tilskrive det siste man prøvde før det ble bra, den helende effekten. Når i realiteten ting som dette ofte retter på seg selv. 

Veldig sant. Denne klassiske tankefeilen har til og med fått et latinsk slagord:  "Post hoc, ergo propter hoc" som betyr: «Etter dette, derfor på grunn av dette».

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy