Jump to content
Sykepleiediskusjon

Oppbevaring og administrering av Oxynorm mikstur?


Guest NySpl

Recommended Posts

Guest NySpl

En pasient får oxynorm mikstur fast. Flasken blir oppbevart i medisinvogna, og den som har medisinansvaret måler opp og gir til pasienten. Dette er ofte en helsefagarbeider/hjelpepleier. Er dette innafor? Jeg har lært at helsefagarbeidere med medisinkurs bare har delegasjon til å dele ut ferdig oppmålte doser, og synes det høres rart ut at de skal administrere a-preparater på denne måten. Noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med dette, men ut fra det som står  inne på NDLA og lovdata tolker jeg det slik at de kan ha lov til dette hvis de har gjennomført kurs og lederen har delegert dette ansvaret: 

Quote

Det er legen som avgjør hvilke legemidler pasienter skal benytte. Sykepleier og vernepleier har kompetanse til å administrere og dele ut legemidler. Helsefagarbeidere i kommunehelsetjenesten kan gjennomføre medisinkurs. Dersom de består kurset, kan de få delegert ansvaret for å dele ut legemidler ut fra de retningslinjene som lederen for virksomheten har satt.

https://ndla.no/nb/node/74772?fag=52

Her er link til Lovdata
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2008-04-03-320/null

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjest
22 hours ago, Guest NySpl said:

En pasient får oxynorm mikstur fast. Flasken blir oppbevart i medisinvogna, og den som har medisinansvaret måler opp og gir til pasienten. Dette er ofte en helsefagarbeider/hjelpepleier. Er dette innafor? Jeg har lært at helsefagarbeidere med medisinkurs bare har delegasjon til å dele ut ferdig oppmålte doser, og synes det høres rart ut at de skal administrere a-preparater på denne måten. Noen erfaringer?

Oxynorm skal oppbevares innelåst i narkotikaskap. Om helsefagarbeider kan gi det vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Vi oppbevarer det i narkotikaskap på medisinrommet. Sykepleier trekker opp døgndosen i sprøyter som merkes med innhold og signatur, og så dobbeltkontrolleres dette av sykepleier nr.2 før det legges i pasientens medisinskuff i avdelingen. Og først da kan helsefagarbeiderne hos oss dele ut dette til pasient.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy