Jump to content
Sykepleiediskusjon

litt hjelp til skoleoppgave


Kristine90

Recommended Posts

 Hei jeg skal skrive et refleksjonsnotat fra praksis der jeg skal ta utgangspunkt i et læringsutbytte og reflektere rundt dette. Skal være en sitvasjonsbeskrivelse i innledningen et læringsutbytte og et spørsmål jeg danner meg ut fra læringsutbytte som jeg skal reflektere over i teksten + trekke inn sitvasjon fra sirvasjonsbeskrivelsen

  

Har skrevet dette til nå  

 

Historien handler om en utviklingshemmet pasient som bor på sykehjem. Pasienten er en eldre med flere diagnoser blant annet moderat utviklingshemming, hørseltap og epilepsi. Den siste tiden har pasienten hatt dårlig matlyst og vært mer opptatt av å bli fort ferdig for å sette seg ned å drive med andre sysler. En kveld når de sitter med bordet for å spise kveldsmat blir pasienten veldig fort ferdig og røyser seg for å gå fra bordet. En av de ansatte ser dette og sier "nå må du spise litt mer" i en bestemt tone. Pasienten overser dette tar etter rullatoren for å gå vekk fra spisestuen. "Sett deg ned det blir lenge til frokost i morgen". "Nei " sier pasienten og rister på hodet.  den ansatte går bort til pasienten og tar  på skulderen og sier med en bestemt og kvass stemme "NÅ SETTER DU DEG NED Å SPISER, DET BLIR IKKE NOE MAT FØR I MORGEN". Pasienten begynner å blinke med øynene og skjelve. Pasienten går inn i et epileptisk anfall. Anfallet varer bare 2 minutter. Etter dette vil pasienten legge seg og pasienten får hjelp fra en annen i personalgruppen for å stelle seg for kvelden.

 

Læringsutbytte: Forstå betydningen av likeverdig kommunikasjon og samspill preget av respekt og empati, samt beskrive hvordan etablere dette

 

Alternativ 1: Hvordan kan man kommunisere et ønske om at tjenestemottaker skal spise, men samtidig ivareta deres selvbestemmelse dersom de motsetter seg. 

 

 

Alternativ 2:Hvordan ivareta omsorgsplikten inkludert ansvar for hennes helse og ivareta pasientens rett til selvbestemmelse

 

 Vet ikke helt om jeg skal velge spørsmål 1 eller 2. skal kun være et spørsmål. og litt hjelp til hva jeg kan trekke inn reflektere rundt. Lurer også på om å gi noen mat er helsehjelp og om det står i noen lover om omsorgsplikten?

 

 

Link to comment
Share on other sites

 Først av alt velkommen hit :)
 

Ganske ille den historien du forteller her. 

Jeg ville valgt alternativ 1.

Fant nå en mal i en annen tråd som jeg har kopiert inn under her. Der står det hva du bør ha med i et refleksjonsnotat.

Mulig jeg tar feil, men kan man reflektere rundt noe en annen pleier har gjort?  Eller må det være noe du selv har gjort i samhandling med pasienten.

Quote

 

1.hva som skjedde

2. Hvordan du opplevde situasjonen og hvilke kunnskaper/erfaringer benyttet du

3. Hvordan situasjonen kan ha påvirket pasienten

4. Hva du mener er sykepleierens ansvar i denne situasjonen

5. Hva du mener er sykepleierens ansvar i situasjonen ut i fra yrkesetiske 

retningslinjer for sykepleiere

6. Hva du lærte

http://sykepleiediskusjon.net/topic/1314-eksempel-på-refleksjonsnotat/

 

Lykke til med oppgaven :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy