Jump to content
Sykepleiediskusjon

Aktivisere trøttinger med demens?


Recommended Posts

Hei! 
Jeg er i sykehjemspraksis i disse dager, og forsøker å lage en tiltaksplan for å vekke opp primærbeboeren min. Hun har langtkommen demens, og lukker øynene ved enhver anledning - selv under måltider..! Det er ingenting som tilsier at hun sover dårlig om natten. Har noen her inne erfaring med ekstremt søvnige demenspasienter? Skulle gjerne foreslått noen tiltak som kan aktivisere henne. Hun liker musikk og kvikner til i noen minutter når hun synges og spilles for, men snart daler øyelokkene igjen... Det er naturligvis ikke mulig å underholde én pasient hele dagen, så hva kan egentlig gjøres?   

Link to comment
Share on other sites

Enig med det som ble skrevet over her. Sjekk medisinlisten, bivirkninger og interaksjoner og diskuter dette med lege/sykepleier. Kan være det er medisiner som gir denne uttalte trettheten. Kanskje er det medisiner som kan kuttes ut eller endres. 

Hvis dere ikke kommer til mål der, ville jeg snakket med lege igjen. Det kan også være en underliggende sykdom, eller depresjon. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hvordan gikk det med pasienten? 

Kanskje hun føler seg utenfor fellesskapet, føler seg ensom og deprimert. Pasienter med demens har fortsatt de samme følelsene, men det er underkommunisert. 

Er det noen som har prøvd å spørre henne om hvordan hun har det, hvorfor hun lukker øynene om hun trives sammen med de andre og føler seg sett og endel av fellesskapet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Praksisperioden er over, men har fortsatt å jobbe på samme avdeling fra tid til annen, og problemet vedvarer. Jeg sjekket medisinlisten da jeg var i praksis, og der var det ymse medikamenter med tretthet som bivirkning - uheldigvis medisiner det var uaktuelt å kutte ned på. :(

Å spørre henne hvordan hun har det, om hun trives med de andre o.l. tror jeg blir for vanskelige spørsmål for henne, så langtkommen som demensen er nå. Kommunikasjon er generelt vrient, da hun stort sett svarer "ja" på alt... Dog; hun smiler mye, og hvis vi går tur i gangen og vi møter noen andre, stanser hun med et stort smil og later til å ville prate. Men ut kommer intet - kanskje noen ord som ikke gir mening. Kanskje dette oppleves deprimerende for henne, dersom hun forstår at hun ikke klarer å kommunisere, selv om hun stort sett ser fornøyd ut.  Syns generelt det er veldig vanskelig å vite hva hun registrerer om sin egen situasjon og omgivelsene. Hun tror for eksempel at en bamse er en hund ("Så rolig han er..!"), og når vi er på badet ser hun litt bekymret mot speilet ("Se, der står de..."). Så vinker vi til damene i speilet, og da er det greit. 

Sang er enormt effektivt som aktivisering, spesielt sanger hun kan. Da synger hun med, og er hun på beina, danser hun sågar litt. Å gå tur i gangen er populært, og hun holder seg våken en liten stund hvis hun får den nevnte bamsen i fanget. Men etter kort tid sovner hun, og kan sitte slik i timesvis, med mindre noen aktivt vekker henne. 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy