Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bruk av avføringsmiddel


Recommended Posts

Hei.

Ganske fersk sykepleier. Er det noen her som kan gi meg en rask, god oversikt når de forskjellige avføringsmidlene bør bli brukt. Dulcolax, microlax, toilax, laktulose, movicol...andre? Dette er medikamenter som står på lista over hva vi kan "forordne" selv..

På sykehjemmet hvor jeg akkurat har startet å  jobbe føler jeg at kunnskapen rundt dette temaet er for dårlig - og jeg får ingen konkrete svar når jeg spør. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Dulco-, micro-, og toilax aktiviserer peristaltikken, mens lactulose og movicol er volumøkende ved å holde på væske. De virker derfor ulikt. Derfor brukes også lactulose og movicol som forebyggende, mens de andre er mer akutt for tømming. Movicol kan også brukes til tømming - men da er det et litt mer heftig regime enn vedlikeholdsbehandling. Felles for alt som har med obstipasjonsforebygging og behandling er at god væskebalanse er kjempeviktig for et godt resultat. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lactulose brukes ofte forebyggende hvis pasienten har tendens til obstipasjon for eksempel ved opiatbehandling. Min erfaring er at alle som får opiater fast også blir satt på Lactulose. For de fleste er den relativt lett å drikke.

Movicol gis også forebyggende, men kan også tømme tarmen, som beskrevet over her. Movicol er kanskje den mest skånsomme måten å tømme en som er obstipert? Da den også skal mykgjøre avføring som ligger langt nede i tarmen, og gjør at man ofte kan unngå klyster. 

Movicol kan smake litt kvalmende da den er tilsatt smak. Da vil jeg bare komme med et tips, bestill heller Movicol Junior nøytral. Den er ikke tilsatt smak, smaker kun litt salt. Blandes den ut i tomatjuice eller liknende vil det knapt smakes. Den er svakere enn Movicol for voksne så man må ofte doble dosen.

Mulig jeg tok feil. Man trenger kanskje ikke doble dosen ved bruk av Movicol Junior til voksne.

Quote

Movicol doseposer til voksne og barn over 12 år har samme innholdsstoff som Movicol Junior, men i dobbel mengde (kaliumklorid x 1,5). I preparatomtalene er det angitt at Movicol Junior dosepulver skal blandes ut i 62,5 ml vann, og Movicol skal blandes ut i 125 ml vann. Etter utblanding er dermed konsentrasjonene av makrogol og elektrolytter tilnærmet lik for preparatene (2-4).https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-7043?source=relisdb

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Drikker pasienten godt, er laktulose en god løsning. Hvis ikke bør en bruke Movicol. Eldre bør benytte seg av Movicol, da de gjerne har redusert væskeinntak. I tillegg har flere eldre hjertesvikt, nyresvikt, har væskerestriksjon etc. Movicol tas ikke opp i tarmen, noe som gjør det til et ypperlig legemiddel ved obstipasjon. Movicol skal ikke blandes med annet enn vann. Hvis en er skeptisk til smak kan en bestille Movicol med sjokoladesmak, lime- og sitronsmak eller jordbær- og banansmak.

Ved langvarig opiatbruk, og obstipasjon bør en vurdere Relistor, for deretter å regelmessig benytte f.eks. Movicol. Alternativt kan en sette pasienten på Targiniq, i stedet for Oxycontin.

Link to comment
Share on other sites

 

On 6/7/2018 at 10:05 PM, Nonmaleficence said:

 Movicol skal ikke blandes med annet enn vann. Hvis en er skeptisk til smak kan en bestille Movicol med sjokoladesmak, lime- og sitronsmak eller jordbær- og banansmak..

Movicol Junior som er i pulverform kan tilsettes drikke med smak. Kopierer fra felleskatalogen:

Quote

 

Hvordan du bruker Movicol Junior.

Åpne doseposen og tøm innholdet i et kvart glass med vann (62,5 ml). Rør godt til vannet er klart. La barnet drikke løsningen. Dersom du ønsker, kan du tilsette smak til løsningen som for eksempel appelsinsaft.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det at jeg skrev blandes i tomatjuice.

Enig felleskatalogen anbefaler å blande i litt vann først. Vet ikke hvorfor, kanskje fordi det er lettere å se at det ikke blir klumper når man blander ut i vann. Men det har fungert veldig bra å blande rett i juicen.

Jeg var mest opptatt av at det ikke var kontraindisert å blande med andre drikker.

I motsetning til Endofalk som brukes til tarmtømming før feks koloskopi, der står det følgende i felleskatalogen: 
 

Quote

 

Inntak av Endofalk sammen med mat og drikke

Tilsett ingen andre væsker eller tilleggsstoffer (spesielt sukker eller smakstilsetninger som ikke er forenelige med Endofalk oppløsning) enn vann i Endofalk drikkeoppløsning da det kan føre til forandringer i osmolaritet og sammensetningen av elektrolytter, eller til utvikling av eksplosive gassblandinger i tarmen når slike tilleggsstoffer brytes ned av bakteriefloraen der.

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-endofalk-dr-falk-558641


 

Vet ikke om de er redd for disse eksplosive gassene i forbindelse med koloskopien, for Endofalk er også Macrogol slik som Movicol. Men det er kanskje forskjell på Macrogoler?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 6/8/2018 at 7:13 PM, Nonmaleficence said:

Du skrev at en kan blande det i tomatjuice, det er vel ikke slik felleskatalogen beskriver det slik jeg tolker det. Slik jeg har lært det kan den tilsettes smaker, som f.eks. saft, men den må først blandes ut i vann. 

Vi blander nesten alltid movicol i eplejuice. Men det er fordi det er det vårres pasienter liker å drikker daglige.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy