Jump to content
Sykepleiediskusjon

Empati og samhandling


Adar

Recommended Posts

Bodil, 69 år sliter med angst og psykiske problem. Det har hun gjort i mange år. Hun er lite opptatt av hygiene, og har nylig flyttet inn i en omsorgsbolig. Du kommer hjem til henne for å hjelpe henne med en dusj.

Hun har i også et alkoholproblem, og ønsker minimalt med tilsyn og hjelp.

I tillegg har hun nettopp fått beskjed om at hun har fått uhelbredelig lungekreft.

 

Skriv dine refleksjoner om denne situasjonen, med spesielt fokus til Empati og Samhandling.

Takk fårhånd 

Jeg trenger hjelp

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg ville fokusert så mye på hverken dusjingen eller alkoholproblemet. Hos en pasient som har fått en såpass trist og vanskelig beskjed ville jeg ikke lagt så mye fokus på den dusjen, men heller forsøkt å være en støtte og gjennomføre et minstekrav av hygiene. Hatt rolig fremtoning, tatt meg tid, og latt pasienten styre showet. Hva får du lov til å gjøre? Kan du "kose-prate" deg inn til å få pasienten i dusjen? Må du være med? Syntes pasienten det er ok hvis du dusjer henne? Er det ok med en vask hvis det gjøres med klut på sengekanten? Kan du få gjennomføre vasken?

Jeg er jo så klart for at pasienten skal gjøre mest mulig selv, men noen ganger er ikke det så viktig. Jeg ville heller prøvd å sikte meg inn på den mellommenneskelige relasjonen, og forsøkt å fått til noe. 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy