Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bli jordmor


Vero

Recommended Posts

Hei :) Jeg har jobbet som utdannet sykepleier i 1 år nå og jeg har lenge ønsket å bli jordmor. Det er mange om benet og kunne tenke meg å gjøre noe for å komme oppover på listen, hvis jeg bestemmer meg for å søke på utdanningen etter hvert. Det å jobbe på føde/barsel, barneavdeling og gyn er en ting, men er det andre steder man kan få erfaring? Som klinikker eller lignende? og evt kurs? Jeg jobber nå på helsehus med palliative pasienter, så jeg får ikke akkurat erfaring for å bli jordmor, unntatt at jeg får den delen av sorgen hvis noe går galt i løpet av en graviditet. Har også opplevd dette selv. Setter pris på all tips. Kanskje det er flere som tenker på å bli jordmor :) 

Link to comment
Share on other sites

Du fyller i hvert fall opptakskravene da du har en jobb med direkte utøvelse av klinisk sykepleie ovenfor pasienter. Ellers vet jeg fra tidligere at det var gunstig å ha erfaring fra de avdelingene du nevner, men også kirurgisk avdeling, akuttmottak, p.o. og liknende. Men vet jo egentlig ikke om det teller noe mer enn annen sykehuserfaring.  

Angående kurs så følg med på sykehusenes hjemmesider og eventuelt her http://www.jordmorforeningen.no/kurs-og-konferanser om det dukker opp noe som kan være aktuelt. Det kan være kurs og seminarer i for eksempel kvinnehelse, sexologi, barn, gynekologi osv.   Enkelte kurs er beregnet først og fremst for leger eller jordmødre, men ofte kan annet helsepersonell også delta.

Annen erfaring kan være å bli ammehjelper men da må man ha ammet selv.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fant dette:
 

Quote

 

For opptak kreves bachelor i sykepleie eller tilsvarende, karakterkrav C eller 2,7 som regnes ut etter et vektet snitt av grunnutdanningen, autorisasjon som sykepleier i Norge og minst ett års relevant yrkespraksis som sykepleier. Det vises til forskrift om opptak til masterstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Det gis tilleggspoeng for relevant utdanning utover minstekravet, jf. forskriften § 6 (1). Med relevant utdanning menes høyere utdanning innen helse- og sosialfag, pedagogiske fag og psykologi.

Det gis tilleggspoeng for relevant yrkespraksis utover minstekravet, jf. forskriften § 6 (2). Med relevant yrkespraksis menes all klinisk yrkespraksis som sykepleier.

Det gis i tillegg ytterligere inntil to tilleggspoeng for sykepleierpraksis ved barne-, nyfødt-, gynekologisk-, akutt- og intensivavdeling, jf. forskriften § 6 (3). Det gis ett poeng pr. år for slik spesielt relevant yrkespraksis.

http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/HF/Master/Jordmorfag/Programplaner-for-tidligere-kull/Programplan-for-Masterstudium-i-jordmorfag-2015

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy