Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tape tupfere på arbeidstøyet


Cathrine

Recommended Posts

Leste følgende i Bioingeniøren:

Quote

 I 2012 skrev jeg et innlegg i Bioingeniøren hvor jeg inviterte til debatt om den utbredte praksisen med å klistre i utgangspunktet sterile tupfere på arbeidstøyet før de brukes til å dekke innstikksstedet etter blodprøvetaking. Min mening er at det er uestetisk, uhygienisk og unødvendig. Det gjøres mest av gammel vane.

https://www.bioingenioren.no/meninger/debatt/det-er-uestetisk-uhygienisk-og-unodvendig-a-tape-tupfere-pa-arbeidstoyet/

Må innrømme at jeg aldri har tenkt på dette som uhygienisk, men mulig jeg har vært litt sløv.

Men bruker man sterile tupfere etter blodprøvetaking slik hun skrev i innlegget? Mange desinfiserer ikke engang før de stikker.

Link to comment
Share on other sites

Ja den posen med tupfere kjenner jeg godt til! Hvor rene de er kan man jo lure på, de er jo ikke renere enn den hånden som sist plukket opp en tupfer. 

Spennende hvordan dere finner ut at dere skal håndtere rene tupfere. Kanskje man bør plukke de opp med en slags klype, for eksempel en peang?

Ja ved innleggelse av PVK bør man bruke sterile tupfere, særlig med tanke på hvor rene de rene tupferene  egentlig er. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

hehe, skal man ta en ny peang hver gang man skal ha en ny dott da? Nei det går ikke. Det må være enkelt for å oppnå compliance. Kanskje må de inn i en zip-lock pose. Kanskje skal vi ha lokk på de boksene de ligger i når de er plassert i blodprøvetaking og PVK kurv? MEN vi må vel kanskje forutsette at fornuftige mennesker som vi er, så har vi rene hender når vi håndterer rent utstyr.. Det skal dog ikke mer enn EN slask til for å fucke opp hele posen. Det er det som er så sårbart.

Link to comment
Share on other sites

On 6/17/2018 at 10:52 PM, MariusM said:

hehe, skal man ta en ny peang hver gang man skal ha en ny dott da? Nei det går ikke. Det må være enkelt for å oppnå compliance. Kanskje må de inn i en zip-lock pose. Kanskje skal vi ha lokk på de boksene de ligger i når de er plassert i blodprøvetaking og PVK kurv? MEN vi må vel kanskje forutsette at fornuftige mennesker som vi er, så har vi rene hender når vi håndterer rent utstyr.. Det skal dog ikke mer enn EN slask til for å fucke opp hele posen. Det er det som er så sårbart.

Nei, tenkte man kunne ha en peang stående i en metallboks ved siden av. Kom på ideen etter å ha vært hos en tannlege som brukte en peang til å åpne skuffene med når hun skulle hente  instrumenter, og en annen peang til å ta ut instrumentene med. Men enig det må være enkelt, ellers gjennomføres det ikke.

Ja lurt med lokk, men forstår ikke helt hvordan zip-lock posen løser problemet. Mulig jeg er litt sløv. Uansett lykke til i morgen!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleiern

Hva er problemet? Ta et pussbekken. Putt kanyle, vaccutainer, prøveglass, klorhexidinkompress, tupfer og tape i det. Du får fint slt i et oussbekken. Gå inn til pasient, ta prøve og benytt utstyret du har med deg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy