Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleiere i toppsjiktet i sykefraværstatistikk


Cathrine

Recommended Posts

Årets første kvartal lå sykepleiere på tredjeplass i statistikken over høyest legemeldt sykefravær. Bare pleiemedarbeidere og barnehage-skole assistenter ligger foran. 

Det er kanskje ikke så rart, vil jo tro at mye av dette er infeksjonssykdommer. Sykepleiere er mer utsatt for smitte og bør ikke gå på jobb når de er smitteførende. Er det kanskje et godt tegn at vi var blant toppen i denne statistikken?

https://sykepleien.no/2018/06/sykepleiere-har-mer-sykefravaer-enn-nesten-alle-andre-yrkesgrupper

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tenkt på dette. Slik jeg ser det er det bare helt naturlig at helsepersonell har høyere sykefravær enn andre! I alle jobber jeg har hatt utenfor helsesektoren har jeg gått på jobb "uansett" - jeg kan jo i de fleste tilfeller gå på jobb selv om jeg er syk. Men jobber man i helsetjenesten kan man faktisk ikke tenke "kan jeg gå på jobb?" men "tåler pasientene mine meg?". Og i mange tilfeller så gjør de ikke det, selv om jeg gjerne kan være på jobb med forkjølelse og lett feber.

Det er jo en grunn til at man tar ut sykedager, og det er jo ofte for å ikke spre smitte.

Link to comment
Share on other sites

Andre forhold spiller nok også inn, noe den arrogante ordføreren som nylig var på nyhetene ikke lot til å ta inn over seg. Han ble spurt om det kunne ha noen sammenheng med den stadige "effektiviseringen". Dette avviste han kontant, med begrunnelse i at det er effektivisert hardere i andre virksomheter enn kommunal helse uten at dette hadde noen negativ innvirkning på sykefraværet. Det åpenbare spørsmålet ble ikke stilt: Var disse virksomhetene effektivisert inn til beinet før den nye effektiviseringen ble innført? Effektiviseringspotensialet i helse er stort sett tatt ut for mange effektiviseringer siden. Det tror jeg er en stor grunn til det store fraværet.. jobben gjør mange syke. Effektivt det?

Jeg skrev en snutt om dette i sykepleien.no for en tid tilbake.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, MariusM said:

Andre forhold spiller nok også inn, noe den arrogante ordføreren som nylig var på nyhetene ikke lot til å ta inn over seg. Han ble spurt om det kunne ha noen sammenheng med den stadige "effektiviseringen". Dette avviste han kontant, med begrunnelse i at det er effektivisert hardere i andre virksomheter enn kommunal helse uten at dette hadde noen negativ innvirkning på sykefraværet. Det åpenbare spørsmålet ble ikke stilt: Var disse virksomhetene effektivisert inn til beinet før den nye effektiviseringen ble innført? Effektiviseringspotensialet i helse er stort sett tatt ut for mange effektiviseringer siden. Det tror jeg er en stor grunn til det store fraværet.. jobben gjør mange syke. Effektivt det?

Jeg skrev en snutt om dette i sykepleien.no for en tid tilbake.

Helt klart at effektivisering også påvirker sykefraværet. Synes mye av det du beskriver i innspillet ditt i Sykepleien forklarer hvorfor endel blir utbrente og syke. Veldig bra innlegg du skrev! Takk for link.

Men når sykepleiere, pleiemedarbeidere, barnehage og skoleassistenter topper statistikken i årets første kvartal, så tenker jeg også på infeksjonssykdommer. Trolig topper disse yrkesgruppene statistikken hele året, blant annet pga effektivisering, men jeg synes det også er viktig å tenke på at infeksjoner kan spille en rolle her. Særlig i vinterhalvåret. Og da er det bra at de holder seg hjemme fra jobb. Det er også et problem, syke ansatte som går på jobb og smitter andre. Lurer på hvor mye aksept det er for at man er hjemme når man har smittsomme sykdommer. Det å bli presset på jobb når man er syk er heller ikke heldig for den enkelte arbeidstaker. Det kan forlenge hele sykedomsforløpet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy