Jump to content
Sykepleiediskusjon

Intramuskulær injeksjon


Sanne

Recommended Posts

Hei !

Er det noen sykepleiere her inne som har opplevd at pasienten får smerter nedover låret etter intramuskulær injeksjon ? 

Dette har jeg opplevd til tross for at injeksjonen blir satt i øvre ytre kvadrant av dere. Synes det er veldig ubehagelig opplevelse selv om jeg vet at jeg har vært langt fra isjias nerven. Håper noen kan dele noen erfaringer om dette

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit :)

Takk for at du deler dette med oss. 

Jeg har aldri opplevd at pasienten har klaget over utstrålende smerter i forbindelse med im injeksjon. Vil jo tro det betyr at du må ha truffet en nerve, men litt rart når du målte opp riktig før du satte injeksjonen. Du skal i hvert fall ikke klandre deg selv i og med at du satte injeksjonen rett sted.  Fremre glutealregion gir mindre risiko for nerveskade enn bakre glutealregion, og du valgte jo fremre.

Men lurer på om smertene vedvarte og om de kom når du stakk eller etter at du hadde injisert medikamentet?

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.? Nei husker ikke helt om det var når jeg stakk eller når jeg injiserte.Det gikk heldigvis fint med pasienten men en lege jeg snakket med sa at vi har mange nervebunter rundt omkring som kan berøres ved injeksjon. ?

5 hours ago, Cathrine said:

Velkommen hit :)

Takk for at du deler dette med oss. 

Jeg har aldri opplevd at pasienten har klaget over utstrålende smerter i forbindelse med im injeksjon. Vil jo tro det betyr at du må ha truffet en nerve, men litt rart når du målte opp riktig før du satte injeksjonen. Du skal i hvert fall ikke klandre deg selv i og med at du satte injeksjonen rett sted.  Fremre glutealregion gir mindre risiko for nerveskade enn bakre glutealregion, og du valgte jo fremre.

Men lurer på om smertene vedvarte og om de kom når du stakk eller etter at du hadde injisert medikamentet?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det er nok som legen sa til deg. Godt det gikk bra med pasienten. 
Skal nok litt til å skade en perifer nerve, men greit å vite at man bør avbryte injeksjonen hvis pasienten kjenner utstrålende smerte:
 

Quote

 

Utstrålende smerter i forbindelse med innstikket tyder på at nålen berører en nerve. Injeksjonen må i så fall avbrytes og settes et annet sted. Skade på perifere nerver forekommer sjelden, og risikoen er minst ved innstikk i m. vastus lateralis. Prognosen for full tilheling etter nerveskader er generelt dårlig. I en rapport beregnet man at kun 28 % oppnådde full tilheling (11).

https://tidsskriftet.no/2011/03/legemidler-i-praksis/lokale-bivirkninger-ved-parenteral-administrasjon-av-legemidler

 

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Cathrine said:

risikoen er minst ved innstikk i m. vastus lateralis

Dette er det injeksjonsstedet jeg foretrekker kanskje spesielt på inneliggende pasienter som kanskje allerede ligger i undiken eller tilsvarende (les: Tena..). Jeg setter forholdsvis ofte B12 noe i nærheten av m.gluteus medius, av praktiske årsaker. De pasientene jeg oftest gjør dette på er påkledt. Kan forklare dette for spesielt interesserte. Poenget er at allerede på grunnutdanningen lærte vi at sånn rent risikomessig er vastus lateralis å foretrekke. Men "alle" de jeg har jobbet med er av den oppfatning av at i.m. = fram med rumpa.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill på dette temaet. Har uansett lært at det ikke bare isijas nerven som kan forårsake smerte under injeksjon men også nervebunter omkring?Har også pratet med kollegaer på jobben og det var flere som hadde lignende erfaringer men at det gikk bra med pasienten

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, MariusM said:

Dette er det injeksjonsstedet jeg foretrekker kanskje spesielt på inneliggende pasienter som kanskje allerede ligger i undiken eller tilsvarende (les: Tena..). Jeg setter forholdsvis ofte B12 noe i nærheten av m.gluteus medius, av praktiske årsaker. De pasientene jeg oftest gjør dette på er påkledt. Kan forklare dette for spesielt interesserte. Poenget er at allerede på grunnutdanningen lærte vi at sånn rent risikomessig er vastus lateralis å foretrekke. Men "alle" de jeg har jobbet med er av den oppfatning av at i.m. = fram med rumpa.

Leste at de fleste foretrakk bakre glutealregion: 

Quote

 I klinisk praksis er det vanlig å velge bakre glutealregion, men dette innebærer høyere risiko for nerveskade og for utilsiktet injeksjon i subkutant fettvev (39)

https://tidsskriftet.no/2011/03/legemidler-i-praksis/lokale-bivirkninger-ved-parenteral-administrasjon-av-legemidler

Jeg har alltid valgt fremre glutealregion som førstevalg. Men har samme erfaring som beskrevet i tidsskriftet, at mange velger bakre glutealregion. Egentlig pussig, hvorfor velger man dette stedet? Det er jo ikke anbefalt annet ved NSAIDs injeksjoner.

I studietiden lærte vi (mulig jeg misforsto kjære lærer hvis du leser dette)  at vi skulle velge fremre glutalregion fremfor vatus lateralis da det er mer smertefullt å få injeksjon i den muskelen. Men ser jo nå at den vel så gjerne kan foretrekkes, og ser at det også kan være mer praktisk. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Cathrine said:

velge fremre glutalregion fremfor vatus lateralis da det er mer smertefullt å få injeksjon i den muskelen.

Er det litt sykepleierperspektivet vs. legeperspektivet som gjør seg gjeldende? Sykepleier tenker at vel er det som oftest helt trygt om en gjør det riktig - og pasienten får mindre vondt, trenger ikke å trekke buksa så langt ned og derfor er det best å velge rumpa. Legen tenker absolutt minst risiko - vel må pasienten tåle litt forbigående smerte og ydmykelse med å kle av seg mer, but who cares? ?

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, MariusM said:

Er det litt sykepleierperspektivet vs. legeperspektivet som gjør seg gjeldende? Sykepleier tenker at vel er det som oftest helt trygt om en gjør det riktig - og pasienten får mindre vondt, trenger ikke å trekke buksa så langt ned og derfor er det best å velge rumpa. Legen tenker absolutt minst risiko - vel må pasienten tåle litt forbigående smerte og ydmykelse med å kle av seg mer, but who cares? ?

Ja sykepleieren tenker nok mer på blotting av pasient osv. enn legen. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy