Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvilken videreutdanning kan passe meg?


Guest SPL_Videreutdanning

Recommended Posts

Guest SPL_Videreutdanning

Jeg er ferdigutdannet sykepleier og ønsker å begynne på videreutdanningen min nå før det går for lang tid. Da tror jeg med meg selv at jeg kommer til å slite mer med å komme i gang igjen. Det er uansett ikke poenget her:

 

Jeg er så usikker på hva jeg EGENTLIG vil. Er tre ulike felt jeg kunne tenkt meg - men jeg er ikke 100% overbevist.

 

1. Det jeg liker best hittil er jo lindring og kreft - men nesten ingen på den lindrende avd. jeg har vært på hadde videreutdanning i onkologi, og jeg føler ikke at lønnshevningen i forhold til å begynne å studere igjen er "verdt" det når man kan jobbe der som "vanlig" sykepleier.

 

2. Jeg synes anestesi virker veldig spennende - men jeg den store drømmen er jo ambulansehelikopter, jobbe ved et stort akuttmottak, offshore e.l. Føler ikke at kun å jobbe på en operasjonsavdelingen og møte pasientene der er det jeg vil - og det er jo der de aller fleste anestesispl jobber. Har også lest at mange i akuttmottak får jobb uten noen spesialutdanning innenfor dette feltet.

 

3. Jeg kunne også tenkt meg jordmorutdanning - men er redd for at jeg kanskje synes at kun å jobbe med 1 spesifikk pasientgruppe over laang tid kan bli litt ensrettet for meg. Jeg er et menneske som trenger litt variasjon. Du kan jo si at det "kun" er kreftpasienter i punkt 1 - men det er jo mennesker i alle aldre, kvinner og menn, ulike diagnoser o.l.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Torill Johanne

Hei. Jeg vet ikke om du har bestemt deg ang videreutdanning siden det er ganske lenge siden du skrev dette, mem tenkte å komme med noen meninger.

Jeg ser at du sier at de på lindrende enhet der du har vært nesten ikke har onkologiske sykepleiere...da syns jeg det er enda viktigere at det blir utdannet noen. Selv om man kan få jobb uten spesialiseringen, så bør jo en av grunnene til videreutdanningen være at man ønsker å fordype seg og lære mere, for å gi en best mulig pleie og omsorg til den som er syk, dette uansett hvilken videreutdanning du velger. På det sykehuset som jeg tilhører er det kun onkologiske sykepleiere knyttet til det lindrende teamet, mens det også er andre grupper i kreftavdelingen, og på disse gruppene er det både onkologiske sykepleiere og vanlige sykepleiere. De som har videreutdanning får ansvaret for de med med mest avanserte kurer og har også ansvaret for de som får høydosebehandling med benmargstranplantasjon og jeg vil jo si at selv om mange sykepleiere uten videreutanning gjør en fantastisk jobb, så er spisskompetanse kjempeviktig.

 

Ellers syns jeg også det er rart at det er kun kreftpasientene du anser som pasienter med varierte problemstillinger og med forskjellige tilleggssykdommer og at fødende blir ensformig. Husk på at det er mange forskjellige personer som skal føde nye unike mennesker til denne verden. Det er kanskje vel så mange forskjellige kvinner som føder barn som, som det er folk som får en kreftdiagnose og mange fødende har også sykdommer å ta hensyn til, og ikke alle er heldig å føde friske barn. Men uansett hva du bestemmer deg for så ønsker jeg deg lykke til.

 

Hilsen fra Torill Johanne

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg vet ikke om du har bestemt deg ang videreutdanning siden det er ganske lenge siden du skrev dette, men tenkte å komme med noen forslag.

Jeg ser at du sier at de på lindrende enhet der du har vært nesten ikke har onkologiske sykepleiere...da syns jeg det er enda viktigere at det blir utdannet noen. Selv om man kan få jobb uten spesialiseringen, så bør jo en av grunnene til videreutdanningen være at man ønsker å fordype seg og lære mere, for å gi en best mulig pleie og omsorg til den som er syk, dette uansett hvilken videreutdanning du velger. På det sykehuset som jeg tilhører er det kun onkologiske sykepleiere knyttet til det lindrende teamet, mens det også er andre grupper i kreftavdelingen, og på disse gruppene er det både onkologiske sykepleiere og vanlige sykepleiere. De som har videreutdanning får ansvaret for de med med mest avanserte kurer og har også ansvaret for de som får høydosebehandling med benmargstranplantasjon og jeg vil jo si at selv om mange sykepleiere uten videreutanning gjør en fantastisk jobb, så er spisskompetanse kjempeviktig.

 

Ellers syns jeg også det er rart at det er kun kreftpasientene du anser som pasienter med varierte problemstillinger og med forskjellige tilleggssykdommer og at fødende blir ensformig. Husk på at det er mange forskjellige personer som skal føde nye unike mennesker til denne verden. Det er kanskje vel så mange forskjellige kvinner som føder barn som, som det er folk som får en kreftdiagnose og mange fødende har også sykdommer å ta hensyn til, og ikke alle er heldig å føde friske barn. Men uansett hva du bestemmer deg for så ønsker jeg deg lykke til.

 

Hilsen fra Torill Johanne

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy