Jump to content
Sykepleiediskusjon

Refleksjonsnotat fra sykehjem


Guest krissa

Recommended Posts

Guest krissa

Jeg er skal skrive refleksjonsnotat fra sykehjemspraksis. Skal ta utgangspunkt i en episode der pas. ble spesielt godt ivaretatt. Men jeg klarer ikke å finne en slik episoden som var spesiell. Synes det er så vanskelig.. Hva skrev dere om når dere var i praksis på sykehjem.. bare så jeg får noen tips, så jeg kanskje klarer å finne en episode jeg kan skrive om.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Helt okei å spørre om sånt her, men for all del ikke si dette høyt til lærere/veiledere. Det å si at man ikke klarer å finne noe å reflektere over er det samme som å skyte seg selv i leggen. Lærerene er veldig opptatt av dette med refleksjon, og at stort sett alle hendelser, små og store, dagligdagse, vanlige, kan være gjenstand for refleksjon. For å svare på spørsmålet ditt, kan du ikke ta utgangspunkt i at du som student har god tid til å gi pasienten din stell, pleie og omsorg som dekker alle 14 punktene til Henderson, nettopp fordi du har god tid som student, og ikke må "haste avgårde". Du kan jo reflektere over det stellet du ga og de observasjonene og tiltakene du gjorde, vs. hvordan du tror du ville gjort stellet dersom du hadde vært ferdig sykepleier med mange pasienter og oppgaver. Var du bevisst på å skjerme pasienten for innsyn? Var vannet varmt nok? Brukte du hudkrem på tørre partier? Hva sa pasienten selv etterpå? Hvorfor følte du selv at du ga et godt stell? Hva er det som gjør at du går hjem og tenker "jeg har gjort en god jobb". Jeg er sikker på at du klarer å finne og lage en god refleksjon, man må bare se på alle situasjoner som gjenstand for refleksjon og læring - også de banale hverdagslige:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er skal skrive refleksjonsnotat fra sykehjemspraksis. Skal ta utgangspunkt i en episode der pas. ble spesielt godt ivaretatt. Men jeg klarer ikke å finne en slik episoden som var spesiell. Synes det er så vanskelig.. Hva skrev dere om når dere var i praksis på sykehjem.. bare så jeg får noen tips, så jeg kanskje klarer å finne en episode jeg kan skrive om.. ;)

hva med å skrive om en episode hvor du følte at pasientens behov for kommunikasjon ble godti ivaretatt. pasienten hadde behov for å snakke, kasnkje var bekjymret og stilte spørs som andre personale klarte å svare på proff måte? hva er en god kommunikasjon? hva kunne du ha svart pasienten? hvordan ville du ha gjort/svarte nå etter refleksjonen- må man alltid ha et klart svar? hva med pasientens autonomi? snakker du for ham eller får han utrykt sine fplelser og bekymringer? får han god tid til dette?nå vet jeg ikk hvilken episode du velger eller hvilken målgruppe heller? er de gamle eler syke, begge deler?

mye du kan finne :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy