Jump to content
Sykepleiediskusjon

Avlesning av EKG


Hutsy

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer på om noen kunne henvist meg til litt fagstoff om EKG-tolkninger og hva en kan finne gjennom en avlesning, eller evt. svare under og forklare selv. Hvordan ser et typisk tilfelle av angina pectoris ut? V-flimmer? Infarkt? Kan de ha/har de fellestrekk? Hva er det absolutt nødvendig å være bevisst på? Hva kan det være lurt å se etter? Etter et kjappt Google-søk fant jeg ingenting, og spør derfor her siden jeg ser at dere pleier stort sett å være behjelpelig så langt det er mulig. :) Er klar over at dette kan virke litt banalt, men kardiologi finner jeg svært fascinerende og som kommende sykepleierstudent kan jeg ikke helt sitte i ro ved tanken på at jeg må vente flere måneder før jeg får satt fingrene i det. Ettersom jeg satser på å jobbe på en ambulanse tenker jeg at dette er svært relevant, hjerte- og karsykdommer er jo tross alt den vanligste dødsårsaken i Norge. (ifølge SSB)

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

hei hei!

 

har dessverre lite informasjon til deg og du har vel kanskje allerede lest det som er å lære i denne tråden?

 

håper det kommer noen fler som vet mer enn meg om akkurat det der! du kan vel også kanskje spørre på biblioteket?

 

Hei!

 

Oppkobling går nogenlunde greit, har fått lov til å prøve m. tilsyn. Å spørre på biblioteket var ikke en dum idé nei! Takker!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

 

Jeg lurer på om noen kunne henvist meg til litt fagstoff om EKG-tolkninger og hva en kan finne gjennom en avlesning, eller evt. svare under og forklare selv. Hvordan ser et typisk tilfelle av angina pectoris ut? V-flimmer? Infarkt? Kan de ha/har de fellestrekk? Hva er det absolutt nødvendig å være bevisst på? Hva kan det være lurt å se etter? Etter et kjappt Google-søk fant jeg ingenting, og spør derfor her siden jeg ser at dere pleier stort sett å være behjelpelig så langt det er mulig. :) Er klar over at dette kan virke litt banalt, men kardiologi finner jeg svært fascinerende og som kommende sykepleierstudent kan jeg ikke helt sitte i ro ved tanken på at jeg må vente flere måneder før jeg får satt fingrene i det. Ettersom jeg satser på å jobbe på en ambulanse tenker jeg at dette er svært relevant, hjerte- og karsykdommer er jo tross alt den vanligste dødsårsaken i Norge. (ifølge SSB)

 

Takker for svar.

 

Ekg er jo kjempeinteressant, og det er viktig å vite hvordan et normalt EKG ser ut. En hevning av ST-segmentet kan bety angina eller infarkt. Jeg ville straks varslet lege om dette, ihverfall om pasienten har brystsmerter. Ventrikkelflimmer er et rotete sik-sak mønster, ventrikkelflimmer er per definisjon hjertestans, så det merkes på pasienten! Du kan lese om EKG på http://nhi.no/sok?query=ekg/ og i http://legehandboka.no/

Link to comment
Share on other sites

Skal snuse litt på nhi.no, og har fått meg en konto på NEL. :)

Skal i tillegg prøve å få tak i en bok ved navn "The Only EKG Book You'll Ever Need", som henviser forklarte var "svært pedagogisk i sin oppbygning, men som dessverre ikke er helt adekvat på de mer infløkte analyser av EKG. Den forklarer også greit bakgrunnen for hvorfor EKG ser ut som det gjør og oppbygningen av et EKG." Noe jeg forsåvidt ikke rynker på nesen over. Baby steps...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal snuse litt på nhi.no, og har fått meg en konto på NEL. :)

Skal i tillegg prøve å få tak i en bok ved navn "The Only EKG Book You'll Ever Need", som henviser forklarte var "svært pedagogisk i sin oppbygning, men som dessverre ikke er helt adekvat på de mer infløkte analyser av EKG. Den forklarer også greit bakgrunnen for hvorfor EKG ser ut som det gjør og oppbygningen av et EKG." Noe jeg forsåvidt ikke rynker på nesen over. Baby steps...

Så gøy å lese om entusiasmen din! Synes dette er interessant selv, og trenger å lære meg mer om ekg selv. Si fra om du finner noe nyttig som du kan dele med oss da!! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Skal snuse litt på nhi.no, og har fått meg en konto på NEL. :)

Skal i tillegg prøve å få tak i en bok ved navn "The Only EKG Book You'll Ever Need", som henviser forklarte var "svært pedagogisk i sin oppbygning, men som dessverre ikke er helt adekvat på de mer infløkte analyser av EKG. Den forklarer også greit bakgrunnen for hvorfor EKG ser ut som det gjør og oppbygningen av et EKG." Noe jeg forsåvidt ikke rynker på nesen over. Baby steps...

 

Hei igjen. Ettersom du har fått konto i NEL, kan jeg jo informere om at vi nylig har startet arbeidet med noen nye kapitler for pleie og omsorgspersonell: Basiskunnskap og Forskningbasert praksis. Så langt hat jeg skrevet og fårr godkjent 2 av artiklene: puls og observasjoner. Flere er på vei. Vært gøy å høre hva du tenker om artikkelen om pulsmåling? (ikke bare basic?) http://legehandboka.no/basiskompetanse/observasjoner/puls-37714.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sitter med en pc hvor jeg ikke kan lage link, men gå på you tube og søk opp: Cardiac Arrhytmia Demonstration, så får du en litt artig demo av de forskjellige hjerterytmene :-)

 

Hvis du der søker på EKG rhythms, så vil du finne flere varianter på rytmeforstyrrelser. You tube er ganske kult, faktisk :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hei, det finnes mange gode sider for læring av EKG, både rytmeanalyse og ischemi/infarkt.

 

søk google; dr smith ECG blog og prehospital 12 lead ecg. Lykke til. Dessuten er det noen videoer på på youtube, av en lege som heter Dr najeeb. lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy