Jump to content
Sykepleiediskusjon

Intramuskulær injeksjon, valg av inj. sted og kanyle


Recommended Posts

Hvor pleier dere å sette im injeksjoner. Jeg velger det ventrogluteale området, hvis pasienten står eller kan ligge på siden. Ellers velger jeg lårmuskelen.

Jeg leste i en artikkel at leger oppnår en høyere serumkonsentrasjon av legemiddelet enn sykepleiere når de setter im injeksjoner. Årsaken er at sykepleieren velger oftere en kortere kanyle, for de tror det da blir mindre vondt...

Resultatet er at det ikke suges like godt opp.

Link to comment
Share on other sites

Den gangen jeg jobbet med nyopererte hoftepasienter, hadde jeg ikke noe valg. Da måtte jeg sette i låret for de kunne jo ikke ligge på siden.

I psykiatrien kom det an på situasjonen. Lå en pasient i belter eller måtte holdes ned fysisk, var låret et naturlig valg. Var pasienten samarbeidsvillig, foretrakk jeg å sette injeksjonen bak.

Erfaringsmessig er det nok vondere i låret, men det er situasjonen som bestemmer valg av injeksjonssted.

Valg av kanyle ble bestemt av pasientens vekt/fettlag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Erfaringsmessig er det nok vondere i låret, men det er situasjonen som bestemmer valg av injeksjonssted.

Valg av kanyle ble bestemt av pasientens vekt/fettlag.

 

Dette med at det er mye vondere i låret fant jeg ut da jeg var student også og vi øvde oss i det vide og det brede på å sette injeksjoner på hverandre. Jeg kjente vel egentlig aldri noe særlig til dem som ble satt på baken, men den i låret, den var jammen vond den ;) Hvorfor er det sånn egentlig? Jeg hører nok med til dem som har et rimelig solid spekklag, kommer man bedre ned i muskelen når man stikker på låret så det er derfor det sprenger mer og er mye vondere? ;)

Link to comment
Share on other sites

Låret er nok vondere uansett om man er tynn eller mer kraftig. En im injeksjon skal jo helst settes i muskulaturen og ikke i fettet. Så da skulle det jo i prinsippet være like vondt. Jeg har alltid trodd at årsaken var at på låret er et mer følsomt område hvor man oppfatter smerte bedre enn på setet...

Kom på en annen ting. Når man gir im injeksjoner til virkelig overvektige pasienter, hva gjør man da for å sikre at det ikke bare når fettvevet? Jeg pleier å "dra fettvevet" til side slik jeg lærte på skolen. Men hos enkelte pasienter kan ikke det være godt nok, eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy