Jump to content
Sykepleiediskusjon

Intramuskulær injeksjon


karow

Recommended Posts

Hei!

jeg skal sette en allergisprøyte på vennen min, den skal settes intramuskulært i gluteus.

Har lest litt rundt at grønn kanyle(0.8 x 40mm 21G) er vanlig å bruke på i.m. , selv om jeg selv har blitt vist å kunne stikke med rosa på 1.20 x 50 mm 18G...

noen som har et sikkert svar ? kan ikke se problemet med den rosa, mener den er "lang nok" og det er den som ble kjøpt inn, men har såklart ikke lyst å gjøre feil..

 

På forhånd, takk! :)

Mvh splstudent...

Link to comment
Share on other sites

Guest karow

tror vennen din blir gladest om du velger den grønne. Den rosa er egentlig en opptrekkskanyle og er tykkere og lengre

 

hehe var det jeg og hadde i tankene, iallefall når jeg holdt kanylene ved siden av hverandre!

Men da er jeg iallefall sikker :) takk for svar !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest anne

eh--- er det i grunnen ok å setja vaksiner og div på venner og kjente i fritida? eg hadde hatt litt kalde føtter for dette. det er jo ein grunn for at me drasser rundt på adrenalin og ser etter påasienter i 20-30 min etter me har sett vaksiner.

Link to comment
Share on other sites

eh--- er det i grunnen ok å setja vaksiner og div på venner og kjente i fritida? eg hadde hatt litt kalde føtter for dette. det er jo ein grunn for at me drasser rundt på adrenalin og ser etter påasienter i 20-30 min etter me har sett vaksiner.

 

Jeg har ingen betenkligheter med det. For meg er det ikke anderledes enn da jeg satte sprøyter på pasienter i hjemmesykepleien da jeg var student der.

Jeg har satt im injeksjoner, gammaglobulin og skal nå sette B12, på noen i familien.

Jeg setter som krav at legen også skriver ut en resept på adrenalin slik at jeg har det i beredskap. Og selvfølgelig observeres de i minst en halv time. Jeg får da håpe at sykepleiere er sitt ansvar bevisst og tar de samme forhåndsreglene når de setter injeksjoner på venner og kjente.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy