Jump to content
Sykepleiediskusjon

Afipran


Recommended Posts

Spør og spør jeg når jeg er usikker....

Når det gjelder afipran, og pas ikke kan ta tabletter. Blir det da det samme å sette 10 mg afipran i.m? Eller skal styrken endres? Fortynner dere afipran eller er ikke det nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Jeanette

Hei hei. Nå er jeg rimelig nyutdannet, og har begynt på min opplæringsperiode. Jeg fikk nettopp svar på dette med Afipran i dag, da vi ga det til en pasient.

Pasienten sto på 5 mg/ml Afipran i.v, men ettersom vi skulle gi Afipran profylaktisk før en biltur så ga vi Afipran 10 mg istedefor.

Begrunnelsen på at dosene på iv og po er forskjellig er at på iv blir alt av legemiddelet absorbert, mens ved per os så er det noe som "ikke blir absobert", derved høyere dose når det blir gitt som tablett. Regner med at det samme vil gjelde i.m.

Link to comment
Share on other sites

Hei hei. Nå er jeg rimelig nyutdannet, og har begynt på min opplæringsperiode. Jeg fikk nettopp svar på dette med Afipran i dag, da vi ga det til en pasient.

Pasienten sto på 5 mg/ml Afipran i.v, men ettersom vi skulle gi Afipran profylaktisk før en biltur så ga vi Afipran 10 mg istedefor.

Begrunnelsen på at dosene på iv og po er forskjellig er at på iv blir alt av legemiddelet absorbert, mens ved per os så er det noe som "ikke blir absobert", derved høyere dose når det blir gitt som tablett. Regner med at det samme vil gjelde i.m.

 

Det stemmer det at ved intravenøs administrasjon er biotilgjengliheten 100%. Biotilgjengligheten ved per oral administrasjon varierer fra legemiddel til legemiddel, samt andre forhold som samtidig matinntak osv. Når det gjelder Afipran så er biotilgjengliheten ganske god når det gjelder per oral administrasjon som tabletter og mikstur, faktisk 80%. Men dårligere når de gjelder stikkpiller. Jeg kopierer fra legemiddelhåndboka under kapittelet om Afipran: Biotilgjengeligheten er ca. 80 % ved oral tilførsel og ca. 50 % ved rektal tilførsel http://www.legemiddelhandboka.no/xml/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy