Jump to content
Sykepleiediskusjon

Frustrasjonsutbrudd!!!


Litago

Recommended Posts

I natt skjedde det igjen. Jeg fant medisiner liggende hos to av pasientene.

Hos den ene pasienten fant jeg en Rivotril på gulvet, og hos den andre oppdaget jeg det på morran, at det lå 2 tabletter Oxycontin á 10 mg i bunnen av et tomt vannglass.

 

For ikke mer enn et par uker siden fant jeg 5 mg Oxycontin på gulvet hos en tredje pasient, og i følge kollegaer har det skjedd OFTE i sommer at de har funnet medisiner på gulvet eller mellom sengeklærne.

 

Vi har hatt stort forbruk av vikarer fra vikarbyrå i sommer, og en del av dem som har jobbet som sykepleiere er egentlig legestudenter.

De har sikkert greie på mye, men administrering av medisiner skjønner de seg tydeligvis ikke på!

 

Man setter da for pokker meg ikke igjen medisiner på nattbordet hos pasienter med demens, Huntingtons, kraftig tremens osv!

Man setter strengt tatt ikke medisiner igjen til NOEN!

 

Og når man har jobba som vikar en hel sommer, og kjenner pasientene ganske godt, så burde man også vite hvilke pasienter vi nattevakter gir nattmedisin til (det står i tillegg svart på hvitt både i kurven og på en egen lapp på medisintralla), og ikke gi Flunipamen til en pasient kl 20.30, når man vet at hun bruker minst 2 timer på kveldsstellet sitt. Måtte nesten bære dama i seng kl 23, og ikke nok med det, men hun var selvsagt ferdigsovet før klokka bikket 4.

 

Gaaaahhhh!!

Link to comment
Share on other sites

Slikt er veldig frustrerende og egentlig ganske alvorlig. Hva skal du gjøre med dette? Informere ved hvert vaktskifte om at alle må på se at pasienten tar tablettene sine til rett tid?

Egentlig er dette veldig innlysende og burte vært helt unødvendig å informere om.

Håper det snart retter seg og alle pasientene får den medisinen de skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig skal det vel skrives avviksmelding når sånt som dette skjer.

Det kan jo ha vært mer livsviktige medisiner enn det det var, så det er jo direkte farlig å la dette skje.

Men foreløpig har jeg bare rapportert om det på morgenrapporten...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy