Jump to content
Sykepleiediskusjon

Stuevakt hos døende


Cathrine

Recommended Posts

Lurer på hva dere gjør, bruker dere stuevakt hos døende pasienter slik at de slipper å ligge alene?

Og hvilken erfaring har dere i tilfelle med dette.

Jeg er vant til at vi brukte stuevakt på døende , ihvertfall på kveld og natt. Da fikk vi ekstravakter fra ekstravaktsentralen. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om dette. Det var selvfølgelig veldig personavhengig hvor godt dette fungerte. Av og til var vi heldige og fikk en sykepleier, men ofte var det ikke det. Men det var ihvertfall en person hos pasienten, slik at han/hun slapp å være alene.

Personlig foretrakk jeg at pårørende fikk en seng og kunne være der, men det er jo ikke alle som orker det...

Link to comment
Share on other sites

Vi har lav terskel for å leie inn fastvakt.

En sjelden gang er sykepleier, men man velger som regel det "billigste" alternativet, dvs en assistent eller en hjelpepleier.

Selv om pårørende er der, så hender det jo de ikke er komfortable med å være alene hos pasienten, at de føler seg utrygge og engstelige.

Uansett er det jo sykepleieren som har ansvaret, så en fastvakt har som oppgave å være hos den pårørende, sånn at denne ikke føler seg alene, og også å varsle dersom noe skjer, sånn at sykepleieren kan være på pletten med det samme.

Er man bare ordinært personale, så er det ikke alltid man har kapasitet til å være på samme rom hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Vi har lav terskel for å leie inn fastvakt.

En sjelden gang er sykepleier, men man velger som regel det "billigste" alternativet, dvs en assistent eller en hjelpepleier.

Selv om pårørende er der, så hender det jo de ikke er komfortable med å være alene hos pasienten, at de føler seg utrygge og engstelige.

Uansett er det jo sykepleieren som har ansvaret, så en fastvakt har som oppgave å være hos den pårørende, sånn at denne ikke føler seg alene, og også å varsle dersom noe skjer, sånn at sykepleieren kan være på pletten med det samme.

Er man bare ordinært personale, så er det ikke alltid man har kapasitet til å være på samme rom hele tiden.

 

Takk for svar :) Håper flere andre også vil dele erfaringer.

 

Ja,... jeg mente ikke at pårørende skulle være en erstatning for fastvakt, enkelte vil jo helst slippe å være der hele dagen og andre er redde for å være der alene slik du skrev.

Men enkelte ganger kan man glemme at kanskje pårørende ønsker en seng slik at de kan ligge hos pasienten. Det var sjeldent vi gjorde dette, men jeg tenkte hvorfor ikke komme med tilbudet uten å presse...

Kanskje ikke så enkelt, men tenk så godt for pasienten.

Jeg var en gang på kurs om terminal pleie. Foreleseren kom fra England og jobbet på et Hospice, (husker ikke hva han heter)

Her lærte jeg utrolig mye, ble så inspirert. Han foreslo blant annet at pårørørende skulle få tilbud om å bo sammen med pasienten.

Selvfølgelig vil behovet variere. Ser at de kan være vanskelig for en gammel ektefelle å flytte inn på rommet, og de voksne barna har kanskje ikke lyst osv.

Men jeg tror flere kunne hatt glede av det ,)

Nå vet jeg jo ikke hva dere tilbyr deres pasienter og pårørende da, snakker ut fra egen erfaring ;)

 

Når det gjelder fastvakter så er det noe man må ha, det er jeg enig i, for ingen skal trenge å dø alene. Og det er som du sier at man på kveld og natt ikke har kapasitet til å være hos pasienten hele tiden.

Men ofte synes jeg ikke fastvakt er godt nok, det er så tilfeldig hvem man får. Kanskje vi har vært uheldige.... men jeg har ofte tenkt, hadde det vært jeg som lå der, hadde jeg da villet ha denne personen sittende inn hos meg hele natten. Nei ikke alltid, jeg tenker når jeg en gang dør og er på mitt mest elendige og kanskje reddeste så har jeg behov for noe bedre, men hjelpes hvordan løser man et slikt problem...

Har vi vært virkelig misfornøyde har vi selvfølgelig varslet ekstravaktkontoret.Men ofte er det ikke noe å sette fingeren på, bare mangel på kunnskap.

For selv om jeg følger opp pasienten, er det jo stuevakten som er der hele tiden...

Ideelt sett skulle man hatt en ekstravakt ute i avdelingen og en av det faste personalet inne hos pasienten. Men dette vil bli dyrere og kanskje ikke alltid så lett å gjennomføre i praksis...

Men for ikke å bli misforstått, det finnes også gode fastvakter ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy