Jump to content
Sykepleiediskusjon

Det å være sykepleier...


Helena

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg droppet ut av vgs for snart et år siden for å jobbe litt og finne ut hva jeg ville videre, og for en stund siden fant jeg svaret! sykepleier skal jeg bli. Så derfor har jeg lest litt om forskjellige studier på nettet og kom tilfeldigvis borti denne flotte siden her. Så da har jeg snoket litt rundt her i noen uker og lest innlegg.

Jeg synes dette yrket virker kjempe spennende, og hadde dette lyset gått opp for meg tidligere hadde jeg vært godt i gang med studier allerede.

Siden det er så mange erfarene sykepleier som henger på denne siden tenkte jeg at jeg skulle benytte anlendingen til å spørre om noen her hadde lyst til å fortelle meg litt om sin hverdag som sykepleier, hva slags oppgaver har du? litt om gode og negative sider ved jobben?

Jeg tenker mest på jobbe på sykehus egentlig. fint om noen studenter har lyst til å fortelle litt om studier også. noen her som har erfaring med å ta studietiden deltid, altså over 4 år? (for å evt jobbe ved siden av)

Setter stor pris på alle svar :-D

 

Hilsen Helena ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hei Helena flott du fant forumet, velkommen hit :)

Hyggelig du har funnet ut hva du vil bli og at valget falt på sykepleie.

Kjenner du noen som jobber på sykehus, eller har du vært der selv noen gang ?

Spørsmålet ditt er stort å svare på, men jeg skal forsøke å fortelle litt fra min hverdag den gang jeg jobbet på sykehus, en kirurgisk avdeling.

Dagen startet med å gjøre klar operasjonspasientene. det vil si at vi ga dem premedikasjon( likegladsprøyte) Observerte dem etter å ha gitt denne, ordnet operasjonspapirene og

fulgte de inn når de ble lagt i anestesi hvis de ønsket det. Etter dette var det rapport. Ansvarshavende sykepleier fordelte pasientene etter personalets kompetanse. Så var det tid for direkte

pleie til pasientene, hjeple de med personlig hygiene, gi medisiner, obserevere, informere, lytte, trøste, mobilisere, lindre smerter osv.

Nye planlagte pasienter måtte taes imot, skrive innkomstrapporter, lage pleieplaner osv.

Akutte pasienter måtte også taes imot på samme måte, men disse trengte ofte pleie og observasjoner med en gang.

Ny opererte pasienter ankom avdelingen etter at de var ferdige med den akutte overvåkningen.

Legevisitt måtte man også gå. Først hadde vi en previsitt hvor vi diskuterte hver enkelt pasient med legen og så gikk vi etter på rundt til pasientene.

Innimellom alt dette var det observasjoner, medisinutdeling, matservering, skylleromsarbeid, div. telefoner og administrativt arbeid, snakke med pårørende, gi smertestillende, ta klokker, hjelpe pasienter på do osv.

Hjelp slik kan jeg sitte og skrive i det uendelige, men dette er noe av arbeidsdagen. Dere andre må hjelpe meg å tilføye om det er noe viktig jeg har glemt i farta ;)

Det positive med jobben er at du får mye igjen for det du har gjort, ingen arbeidsdag er lik, du vet aldri helt hvordan dagen vil forløpe.

Det negative er de dagene da alt står på hodet og du føler at du ikke får ivaretatt pasientene på en slik måte du hadde ønsket. Du må prioritere og gjøre det som er viktigst. Kanskje du hadde ønsket å bli sittende å snakke med en pasient, men hadde ikke tid. Det er vel det eneste negative jeg kommer på nå, eller nei forresten, for meg var det en ting til.... Jeg er et skikklig B menneske så det å begynne på jobb kl. 07.00 klarete jeg aldri å venne meg til....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

yes! Kom inn på sykepleien på Høgskolen i Telemark, heltid! Jeg er så lykkelig! ;)

Leste forresten i aftenposten i dag angående yrkes- og studievalg. Sikreste fremtid: sykepleier!! hehe

 

Gleder meg så til studiestart!

Måtte bare få det ut :)

Link to comment
Share on other sites

ja, ikke sant! Tenk at jeg i oktober 2008 satt i denne samme sofaen med samme drøm, som nå forhåpentligvis skal gå i oppfyllelse ;) Du verden å tiden flyr...

 

Og tida flyr på studiet, plutselig står du der med notatboka di og skal jobbe som sykepleier :) Gratulerer!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy