Jump to content
Sykepleiediskusjon

Personlige betraktninger


Recommended Posts

Jeg har lest en del bøker av typen pasient/pårørende forteller om hvordan de opplever sykdom hos seg selv/andre, og jeg synes det er kjempeflott å lese slike bøker og tror at helsepersonell kan dra nytte av erfaringene som disse deler.

 

Her er noen eksempler:

Idas dans av Gunnhild Corwin: mor som forteller om datterens kamp mot kreften

Takk, det går bra. Men MS-spøkelset herjer i meg: ung jente i 20-årene som forteller hvordan det er å lese med MS

Gå med hele ditt hjerte av Klara Høiseth Slettemoen: voksen dame som forteller om å leve med brystkreft

Rosa bil av Ingrid Wiggen: ung dame i 30-årene som forteller om det å få og leve mede diagnosen brystkreft

Mor av Cecilie N. Seiness: voksen dame om å leve med en mor som får kreft

Mamma tar ikke lenger telefonen av Bente Christina Kaste: voksen dame om hvordan det var å være barn og leve med en mor som har kreft

Veien til Karlsvogna av Jon Magnus: voksen mann som skriver om det å være pårørende til sine kone som får kreft

Brøkdelen av et sekund: mor skriver om hvordan det var å være pårørende til sønnen som er sterkt hodeskadet etter bilulykke

Tirsdager med Morrie av Mitch Albom: en tidligere elev av Morrie skriver om tirsdagsmøtene de hadde sammen når professoren fikk ALS

Pappa er en stjerne av Hege Holm: ektefelle som forteller om mannens kreftsykdom

Så fort kan livet snu av Dagfinn Enerly: han forteller om nakkeskaden og handikappet

 

 

Kom gjerne med flere forslag :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En bok som gjorde inntrykk på meg er

"Inn i Labyrinten" av Diana Friel McGowin. - Diana rammes av Alzheimer bare 45 år gammel, og dette er hennes egen historie.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange tips ;) Bra jeg både har bursdag og jul i vente :)

Jeg har en bok å anbefale, men husker ikke forfatter. Det er beretning fra en mor som har fått et prematurt barn som var veldig dårlig. Skal se om jeg finner tittel og forfatter.

 

Nå fant jeg boken jeg snakket om. Den heter "Lille Mann" og er skrevet Inger Johanne Gaudernack.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ro uten årer av Ulla-Carin Lindquist er en god og veldig trist bok om det å leve og dø med ALS.

 

 

Utdrag fra boka:

Det er mye nytt, for alle de fire barna.

Ulrica, 23, som nettopp har klart 20-poengstentamen i skatterett, børster varsomt mascara på øyenvippene mine. Hun stryker rouge på kinnene og legger krem på blemmene.

Setter opp håret i en liten hale.

Smører inn hendene mine.

Pusser tennene mine omhyggelig.

- Du skal aldri behøve å lukte vondt, mamma. Det lover jeg.

Hun fikler med tanntråd imellom.

- Nå gjør jeg med deg som du har gjort med meg så mange ganger.

Og da velter fortvilelsen opp i meg.

Demningen brister.

Jeg gråter mot min eldste datters mage.

 

Etterpå:

- Jeg vil at du skal si et sted der jeg kan møte deg etter at du er død, mamma. Der du er når jeg trenger deg.

Det får hun.

- Jeg vet at du alltid kommer til å leve i meg.

Når jeg har problemer eller føler meg usikker, kommer du alltid til å gi meg råd, det vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Det bor et barn i mitt hjerte. Husker ikke forfatteren, men det er bare til å søke på tittelen inne på haugenbok.no. Nydelig bok om foreldre som mister et barn enten rett før, under eller kort tid etter fødselen. Du kommer garantert til å gråte en skvett, men du kommer også til å få unik informasjon om disse foreldrenes erfaringer. Siden min bacheloroppgave handler om sorg hos foreldre som har mistet barn som er født prematurt, lot jeg denne boka gå inn i litteraturen min. Jeg fikk også mye ut av den på et personlig plan. Faktisk så mye at jeg selv skal bli ressursperson for de som opplever å miste barn. Jeg har fått plass på sorgkurs i helgen i regi av "vi som har et barn for lite." Dette er skumle greier. Hvem er jeg til å gi trøst liksom? Jeg som faktisk har to høyst levende barn. Jeg får satse på å skaffe meg kompetanse, og å troen på at jeg kan tilføre noe. Jeg brenner for dette!

Link to comment
Share on other sites

Det bor et barn i mitt hjerte. Husker ikke forfatteren, men det er bare til å søke på tittelen inne på haugenbok.no. Nydelig bok om foreldre som mister et barn enten rett før, under eller kort tid etter fødselen. Du kommer garantert til å gråte en skvett, men du kommer også til å få unik informasjon om disse foreldrenes erfaringer. Siden min bacheloroppgave handler om sorg hos foreldre som har mistet barn som er født prematurt, lot jeg denne boka gå inn i litteraturen min. Jeg fikk også mye ut av den på et personlig plan. Faktisk så mye at jeg selv skal bli ressursperson for de som opplever å miste barn. Jeg har fått plass på sorgkurs i helgen i regi av "vi som har et barn for lite." Dette er skumle greier. Hvem er jeg til å gi trøst liksom? Jeg som faktisk har to høyst levende barn. Jeg får satse på å skaffe meg kompetanse, og å troen på at jeg kan tilføre noe. Jeg brenner for dette!

 

 

Lykke til med kurset i helgen ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Vil anbefale filmen "A beautiful mind" (et vakkert sinn). Jeg likte den veldig godt! B)

Ellers har jeg lest "Idas dans" som nevnt ovenfor, den var utrolig bra! Har også lest "I morgen var jeg alltid en løve", ser på den som en nyttig og lærerik bok innenfor psykiatri!

Link to comment
Share on other sites

Guest nyutdannet

Selv er jeg begsietret for Per Fugellis bøker. Riktignok en annen type bøker enn de nevnt over her, man han har mange interessante betraktninger rundt begrepet helse og ulike parametre som påvirker helsen vår postivt og negativt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy