Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bruk av smykker


Glow

Recommended Posts

Hei! ;)

Jeg har et lite spørsmål til dere som praktiserer som sykepleiere der ute.

På skolen blir vi innprentet hvor viktig det er å ikke bruke smykker som ringer, armbånd/ur, øredobber, kjeder, piercinger o.l i praksis, mtp på smitteoverføring og bakteriespredning.

Når jeg ser på "Sykehuset" på tv3 registrerer jeg at omtrent samtlige leger og sykepleiere har noe i ørene. Ser også at jormor i tillegg til øredobber også bruker ring og armbånd.

Blir veldig forvirret jeg... :) Etter det vi har blitt innprentet med på skolen, tror jeg at jeg ville reagert kraftig på om jeg skulle føde og jordmor hadde på seg ringer og armbånd under u.s.

 

Hvordan er dette egentlig ute i praksis? Er dette bare skolelærdom som er utrolig pirkete eller er det faktisk noe i det?

Takker for svar ;)

Link to comment
Share on other sites

Forstår godt at du reagerer. Skolen er ikke pirkete. Smitte er tross alt et stort problem og bakterier fester seg rundt smykker. Jeg har aldri brukt ringer på jobb, tenk hvilket hav av bakterier som samler seg der. Armbånd og klokker er også noe svineri.

Det må innrømmes at øredobber har jeg brukt....Kan egentlig ikke helt se at det er problematisk så lenge man ikke tar fingrene oppi. Slik jeg ser det kan det ikke være verre enn hårspenner, hårstrikker osv.

En annen ting jeg ofte har tenkt på er pennene våre, tenk hvor forurenset de kan være :)

Link to comment
Share on other sites

Forstår godt at du reagerer. Skolen er ikke pirkete. Smitte er tross alt et stort problem og bakterier fester seg rundt smykker. Jeg har aldri brukt ringer på jobb, tenk hvilket hav av bakterier som samler seg der. Armbånd og klokker er også noe svineri.

Det må innrømmes at øredobber har jeg brukt....Kan egentlig ikke helt se at det er problematisk så lenge man ikke tar fingrene oppi. Slik jeg ser det kan det ikke være verre enn hårspenner, hårstrikker osv.

En annen ting jeg ofte har tenkt på er pennene våre, tenk hvor forurenset de kan være ;)

 

Det jeg tenker, er at hårspenner sitter jo ikke direkte på hud, slik at man har vel ikke samme bakterieveksten rundt slike ting?

Jeg kan ikke ha øredobber, tror jeg, for jeg går og peller og snurrer på de hele tiden ;) hehe

Ja, pennene ja... de har jeg ikke tenkt på. Ingen som spriter de, og de tar man jo på med fingrene HELE dagen... :) Herregud, jeg kommer til å bli helt bakterieparanoid jeg. ;) *ler*

Link to comment
Share on other sites

Ja det er sant det, øreringer er nok verre... så hvis man bruker det må man være bevisst på å ikke ta på dem, men egentlig er det enkleste å droppe smykker. Nå har jeg utviklet nikkelallergi, så for min del er det slutt på alt som heter øreringer.

Ja penner må være fulle av bakterier slik jeg ser det, de ligger og slenger over alt, på gulvet, i sengene til pasientene, på nattbord osv. Og sist men ikke minst de går opp og ned av lommene våre hele tiden. Man snakker om dørhåndtak, tastatur osv, men penner nevnes aldri...

Når vi først er inne på temaet, så tenker jeg på ringesnoren til pasienten, skifter dere den mellom hver pasient? Jeg har alltid gjort det, men tror det ofte glemmes av mange...

Link to comment
Share on other sites

Uff, ja, tenker ofte på dette når jeg er på jobb jeg også! Det er jo ikke bare smitteoverføring fra pasient til pasient, tenker også på hva jeg eventuelt kan ha med meg hjem. Er blitt en vanesak å ta av seg ringen, for å si det sånn! ;)

 

En annen ting jeg har tenkt på er tubene med salve, zink, kremer o.s.v. Hadde vært interessant å tatt en bakt.test av de...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ingen form for smykker på jobb. Tidligere brukte jeg kun gifteringen min, men den passer ikke lengre, så den har jeg heller ikke.

Kunne aldri tenkt meg å bruke lange dingeldangel-øredobber ;) Men til nød små dobber bare.

Klokke har jeg helt sluttet å bruke, det var bare pes å ta av og på før og etter jobb. Så nå går jeg alltid uten arbåndsur på privaten også.

Link to comment
Share on other sites

Hehe... kjenner til det med armbåndsuret, det ligger godt i skuffen her også ;)

 

Dronningbia, disse salvetubene har jeg også tenkt på ;)

Jeg pleide å ta litt salve i et medisinbeger, så slapp jeg å ta med hele tuben inn på pasientrommet.

Jo mer man tenker over det jo flere potensielle smittkilder finner man. Vi hadde en pasienttelefon som ble trillet ut og inn på rommene. Tenk dere det telefonrøret, det kan ikke ha vært rent...

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg synder litt... Går med små øredobber på stift (bare liten stein, ikke dinglende!) og halskjede, ringer og klokke er dog bannlyst hos meg. Noe av argumentasjonen for å ikke bruke øredobber er vel at man tar så mye på ørene når man har smykker på, for min del sier jeg tvert i mot - uten øredobb hadde jeg fiklet masse og lurt på hva som manglet ;)

 

Ringesnorer har vi bare én av pr seng, ikke noe lager å ta av, men vi spriter (evt Virkon/Perasafe) snoren for hver nye pasient.

 

Salvetuber tar vi gjerne inn på rommene, kjører de en runde i dekonterminatoren eller i UV-skap når pasienten reiser (ved alvorlig smitte tar vi gjerne inn salve i "porsjoner" eller hiver tuben etter bruk).

Link to comment
Share on other sites

Vi har nok mye å lære av dere på infeksjonsmedisin ;)

Så lurt å desinfisere salvetubene.

Har dere UV skap på avdelingen? Hvor effektivt er egentlig UV stråling, tar det kverken på det meste?

 

 

Vi brukte vanlig hyssing som ringesnor. Enkelt å bare klippe av og kaste i søpla når pasienten dro.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er i praksis på kirurgisk avdeling, og tenkte på dette her senest igår faktisk. Vi satt på pauserommet, og jeg så på alle sykepleierne som jobber der....ALLE hadde øredobber....de fleste bare en perle el. lign, men noen med dingel på ca 2 cm...

 

og veilederen min pluss to til bruker armbåndsur (selv om de har søsterur også), og de fleste,men ikke alle hadde smykker....

 

jeg bruker INGENTING,,men sist av alt armbåndsur og ringer!

Kan synes det er greit at man har små perler i ørene dersom det å ikke ha de fører til at man tar seg til der de skal være hvis de mangler!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

 

En annen ting jeg ofte har tenkt på er pennene våre, tenk hvor forurenset de kan være :)

 

vi har sånne sprit-alle-penner-i-skiltet- runder daglig på jobben :)

 

J

Når vi først er inne på temaet, så tenker jeg på ringesnoren til pasienten, skifter dere den mellom hver pasient? Jeg har alltid gjort det, men tror det ofte glemmes av mange...

 

vi har rutine på å skifte mellom hver pasient, den taes av sammen med at man triller ut den gamle senga. Vi kaster dem ikke da, men kjører dem en runde i dekontaminator

 

 

Vi hadde en pasienttelefon som ble trillet ut og inn på rommene. Tenk dere det telefonrøret, det kan ikke ha vært rent...

 

vi har heldigivis trådløse som pasienter låner og de sprites med engang de blir levert tilbake

 

og selv bruker jeg ingen smykker, ikke gifteringen heller. Herregud bakteriene ser ikke forskjell på giftering og vanlig.. smykker på jobb er EKKELT!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg bruker små øredobber og har gifteringen i et kjede rundt halsen. Har aldri forstått hvorfor dette skal være noe problem. I så fall skulle ikke briller heller kunne brukes, og alle har dessuten nøkkelkort i kjede/snor - som ikke akkurat desinfiseres mellom hvert pasientrom.

 

Men ringer på fingrene bruker jeg aldri. Ei heller neglelakk.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Da jeg var i praksis i hjemmetjenesten var det en ansatt som hadde ringer på ALLE fingrene, og opptil flere på samme fing. Hun hadde også øredobber og smykker. Jeg følte rett og slett vemmelse hver gang jeg så henne, for jeg tenkte bare på alle bakteriene hun drar med seg hit og dit. Håper hun har tatt til fornuft nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

I Sykepleien i dag står det en artikkel om bruk av smykker. Det finnes ingen dokumentasjon på at ørepynt øker smitterisikoen, men mange mener det må være greiest om alt er forbudt. Det passer ikke inn i uniformen. Ser at også briller blir diskutert, det har jeg faktisk ikke tenkt på engang. Vanskelig for de som må bruke briller da.

Jeg siterer fra sykepleien:

 

"Folkehelseinstituttet har ingen anbefalinger om ørepynt.

– Det er ikke forskning som underbygger at det utgjør en smitterisiko, sier seniorrådgiver Mette Fagernes.

Hun peker på at ørepynt både handler om smittevern, estetikk og uniformsregler og erfarer at praksis er ulik. Men ørepynt – og også briller – blir alltid tema når hun er ute og underviser.

– Det er alltid noen som har spørsmål, sier hun."

http://www.sykepleien.no/nyhet/1408733/dobb-eller-ikke-dobb?

Link to comment
Share on other sites

Jeg må få si at jeg synes briller er noe pirkete, da dette er en nødvendighet for noen. Ørepynt tenker jeg også er "greit" selv om jeg ikke ser poenget med å ha det på jobb. Ringer, klokker og armebånd er jeg derimot helt enig i forbud mot, da det er dette som primært er i kontakt med pasienten.

 

Har forøvrig bitt meg merke i at legene er ekstremt flinke på å sprite hendene både før og etter kontakt med pasient, men stetoskopet derimot har ikke blitt spritet en eneste gang mellom hvert pasientbesøk, ikke de gangene jeg har gått visitt i allefall. Synes det er litt bekymringsverdig?

Link to comment
Share on other sites

 

Har forøvrig bitt meg merke i at legene er ekstremt flinke på å sprite hendene både før og etter kontakt med pasient, men stetoskopet derimot har ikke blitt spritet en eneste gang mellom hvert pasientbesøk, ikke de gangene jeg har gått visitt i allefall. Synes det er litt bekymringsverdig?

 

Helt enig med deg, tenk all den smitten et stetoskop kan dra med seg! Mener vi hadde en tråd om nettopp dette på forumet, men nå finner jeg den selvfølgelig ikke.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy