Jump to content
Sykepleiediskusjon

MRSA


Anna_H

Recommended Posts

Hei! Jeg har et spørsmål-hva synes dere om risiko for MRSA-spredning og den nye MRSA-veilederen i denne sammenhengen? Den kritiseres mye nå (i siste Sykepleien står til og med 2 artikler om den). Det er spesielt interessant spørsmål om isolasjon av MRSA-smitt.pasienter. Personlig synes jeg at hvis mangefull isolasjon øker risiko for MRSA spredning, da midlertidig isolasjon er en god tiltak. Men vil gjerne høre andre meninger.

Link to comment
Share on other sites

Ja det lurer jeg også på hva dere tenker. Jeg vet ikke hva jeg synes. Høres litt rart ut at pasienter med MRSA smitte skal kunne gå fritt omkring i et sykehjem og at helsepersonell skal kunne jobbe i primærhelsetjenesten om de er bærere av MRSA.

Jeg har ikke lest folkehelseinstituttets sin begrunnelse, men er det kanskje ikke så smittsomt som man tror? Det hele minner meg litt om behandlingen av HIV positive. I begynnelsen var det veldig strenge regler for isolering, men etterhvert lempet man på kravene til isolering.

Jeg vet ikke, men personlig tror jeg det viktigste for å forebygge spredning av bakterier er hyppig håndvask.

Link to comment
Share on other sites

Cathrine,tuden takk for din mening og historien du fortalte! (kan tenke meg.. måtte være en velgig spesielt opplevelse! ;) ..)

Angående MRSA og behandling av HIV positive..jeg er litt uenig i det.. Man visste jo svært lite om HIV, men vi vet nok om MRSA nå og akkurat dette (kunnskaper) måtte være et grunnlag for at enlkelte regler og lover settes i gang..derfor forstår jeg ikke hele situasjonen rundt den nye veilederen.. Vi vet hva bakterien er, hvilke muligheter finnes for spredning av MRSA-bakteriene, hvor lang tid overlever den i miljøø osv.osv.osv. Ja vel, vi som personalet, kan vaske hendene oftere. Men hva om pasienter..? Vi har opplevd et tilfelle med MRSA; pasienten fikk gå rundt fritt i avdelingen med alt sammen det innebærer-håndhilser på andre pasienter, felles bord ved måltidene, dvs.ingen bruk av engangsutstyr, og hva sjedde videre? Jo, om en stund kommer det 3 tilfeller til.. og avdelingen klarer ikke å bli kvitt med MRSA nå i flere måneder.. Noen mener at det er ikke humant, hvis man blir sittende på rommet sitt i flere uker, men det må finnes andre alternativer. Jeg synes virkelig at den nye veilederen betyr økt risikofor spredning.. Dette angår oss, som personalet, men først og fremst-eldre og syke. De kan jo i verste fall dø av MRSA-infeksjonen. P.S.Håper virkelig at denne veilederen skulle gjennomgås og vurderes på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Hjelp... Håper ikke jeg uttrykket meg slik at håndvask skulle erstatte isolering. Jeg ville bare påpeke hvor viktig det også er at personalet følger opp med god håndvask for å unngå spredning.

Huff... det var da skrekkelig at 3 beboere der du jobber er blitt smittet..

Hva skjedde, ble den med kjent MRSA behandlet etter de nye forskriftene i forhold til isolering?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Hei! Jeg har et spørsmål-hva synes dere om risiko for MRSA-spredning og den nye MRSA-veilederen i denne sammenhengen? Den kritiseres mye nå (i siste Sykepleien står til og med 2 artikler om den). Det er spesielt interessant spørsmål om isolasjon av MRSA-smitt.pasienter. Personlig synes jeg at hvis mangefull isolasjon øker risiko for MRSA spredning, da midlertidig isolasjon er en god tiltak. Men vil gjerne høre andre meninger.

 

 

Hei!

 

Jeg vil bare si at jeg jobber på en MRSA-avdeling. Denne avdelingen går ut på at de pasientene som har MRSA får være hos oss og slippe å være isolert, som kan være en stor påkjenning. Vi har selfølgelig et smitteregime vi følger, og til nå har ingen av personalet blitt smittet (vi tar prøver en gang i måneden). Jeg synes det er positivt med en slik avdeling, da vi har alle med MRSA samlet og de trenger ikke å være isolert. I tillegg har vi klart å få noen pasienter friske, og det er jo et tegn på at det fungerer :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg vil bare si at jeg jobber på en MRSA-avdeling. Denne avdelingen går ut på at de pasientene som har MRSA får være hos oss og slippe å være isolert, som kan være en stor påkjenning. Vi har selfølgelig et smitteregime vi følger, og til nå har ingen av personalet blitt smittet (vi tar prøver en gang i måneden). Jeg synes det er positivt med en slik avdeling, da vi har alle med MRSA samlet og de trenger ikke å være isolert. I tillegg har vi klart å få noen pasienter friske, og det er jo et tegn på at det fungerer :)

 

Hei og velkommen hit ;)

Så spennende at du jobber på en slik avdeling, er det den sykehjemsavdelingen som stod omtalt i Sykepleien i høst?

Vi har skrevet litt om det her, har du sett det? http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=119

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hva skjer om en sykepleier på sykehus blir smittet av MRSA? (F.eks ved bærerskap i halsen, uten å ha åpne sår) Blir man sykmeldt? Blir man frisk igjen av seg selv etter noen uker? Føler jeg kan litt for lite om denne bakterien... Der jeg jobber blir pasienter som kommer inn med mistanke om MRSA isolert.

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke ha direkte pasientkontakt, det er nok vanlig å sykemeldes.

Jeg kopierer fra MRSA veilederen fra folkehelseinstituttet:

"Personale som blir funnet MRSA-positive skal ikke ha arbeid med pasientkontakt i sykehus eller annen

helseinstitusjon.

De skal tilbys sanering. Inntil sanering er gjennomført, anbefales omplassering eller

sykemelding.

 

For helsearbeidere som ikke blir MRSA-negative kan arbeidsforbudet oppheves dersom personen etter

en individuell vurdering anses som så lite smitteførende at arbeidsforbud ikke er nødvendig av hensyn til

smittevernet. Vurderingen gjøres av institusjonens ledelse i samråd med institusjonens smittevernlege og

eventuelt den ansattes lege. Arbeidstakeren må være uten individuelle risikofaktorer for bærerskap og det

må vurderes hva slags arbeidsoppgaver vedkommende kan utføre og hvilke smitteverntiltak som det vil

være nødvendig å iverksette"

http://www.fhi.no/do.../9bc2e5e450.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvor smittsomt MRSA er vil variere mellom de ulike variantene: http://tidsskriftet.no/article/2931795

I artikkelen står det også noe om bærerstatus: "Et annet aspekt er varigheten av koloniseringen. Flere studier har vist at MRSA-bærerstatus er en midlertidig situasjon med en varighet på et par måneder til et par år, men det er flere variabler som påvirker varigheten. Genotype er én av dem. Genotype t002 (SCCmec type II) er assosiert med lang koloniseringstid, og antall koloniserte steder på kroppen er korrelert med langvarig bærerstatus (5). Pasientens helsesituasjon og antall operative inngrep påvirker også koloniseringstiden. Selv om vår pasient kun hadde ett koloniseringspunkt, var helsetilstanden ustabil."

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Tor Andre

Ser dette er en gammel tråd, men jeg lurer på en ting.. Dere skriver at MRSA-positive pasienter skal isoleres, men hvilken isolasjon skal brukes? Kontaktsmitte? dråpesmitte? luftsmitte?

Vi har fått en pasient som har ligget på luftsmitteisolat og ble flyttet ned til min post sist uke. Vi har ingen slike isolater på avdelingen. Pasienten har MRSA i sår, og sårene er væskede. Er det tilstrekkelig å bruke dråpesmitteisolering?

Link to comment
Share on other sites

Dette står under isolering i MRSA-veilederen fra folkehelseinstituttet:

 

"4.3 Isolering

Pasienter i somatiske avdelinger i sykehus isoleres dersom de er påvist eller mistenkt MRSA-positive.
Ved isolering for MRSA følges institusjonens rutiner for isolering beskrevet i infeksjonskontrollprogrammet.
Anbefalt regime ved MRSA er kontaktsmitteisolering på enerom med tillegg av bruk av kirurgisk munnbind.
Besøkende behøver ikke bruke beskyttelsesutstyr, men utfører håndhygiene før rommet forlates.
Besøkende som er helsepersonell anbefales å bruke beskyttelsesutstyr."
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy