Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bruk av fastvakt hos terminale


Nurse Betty

Recommended Posts

Hvor jeg jobber (sykehjem) er de flinke å leie inn fastvakt på natt om noen er terminale, selv om pårørende er til stede. Men på dag og aften leies det ikke inn ekstra nå pasienter er terminale. Hvordan praktiseres det der du jobber? Jeg synes at det er like viktig å ha noen hos pasienten på dag/kveldstid som på natten. Dette fordi at avdelingen er jo like travel selv om en er terminal, og det er da 25-30 pasienter som trenger like mye som ellers, og betjeningen må jo bruke tid og energi på dem også. (Kanskje litt dårlig forklart, spør hvis du ikke skjønner! ;) )

Link to comment
Share on other sites

Forstår godt hva du mener;)

Da jeg jobbet på sykehus hadde vi fastvakt på kveld, natt og hele helgen.En vanlig hverdag på dagtid hadde vi vanligvis ikke fastvakt. Da gjode vi det slik at en sykepleier hadde ansvaret for kun denne ene pasienten. Da fikk hun masse tid.

Vi ønsket at en fra personalet skulle følge opp på dagtid for å kunne sikre en tilfredstillende pleie av pasienten,kartlegge behov og sette igang eventuelle nye tiltak. Man får et helt annet innblikk i pasientens behov hvis man steller den.

Men jeg ser problemstillingen på et sykehjem, der har man kanskje ikke ressurser til å la en pleier ha ansvaret for bare denne pasienten. Da er jeg enig med deg i at man trenger fastvakt.

Når det gjelder fastvakt generelt så har jeg litt ymse erfaring, men det har jeg diskutert her i denne posten: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=491

Link to comment
Share on other sites

Forstår godt hva du mener;)

Da jeg jobbet på sykehus hadde vi fastvakt på kveld, natt og hele helgen.En vanlig hverdag på dagtid hadde vi vanligvis ikke fastvakt. Da gjode vi det slik at en sykepleier hadde ansvaret for kun denne ene pasienten. Da fikk hun masse tid.

Vi ønsket at en fra personalet skulle følge opp på dagtid for å kunne sikre en tilfredstillende pleie av pasienten,kartlegge behov og sette igang eventuelle nye tiltak. Man får et helt annet innblikk i pasientens behov hvis man steller den.

Men jeg ser problemstillingen på et sykehjem, der har man kanskje ikke ressurser til å la en pleier ha ansvaret for bare denne pasienten. Da er jeg enig med deg i at man trenger fastvakt.

Når det gjelder fastvakt generelt så har jeg litt ymse erfaring, men det har jeg diskutert her i denne posten: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=491

 

Vært innom den tråden og sett. ;) Har heldigvis bare god erfaring med fastvakt, så langt da! Har prøvd å foreslå andre løsninger på avdelingen slik at den terminale skal slippe å sovne inn alene.

Link to comment
Share on other sites

Ja ingen bør dø alene. Vi får håpe at du får gjennomslag for din holdning ;) Hva er argumentet mot å bruke fastvakt på dag og kveld? Hvis det er økonomi, som det sannsynligvis er kan man spare på andre måter. Noen ganger trenger man kanskje ikke ekstravakt, kanskje noen pårørende ønsker å være der litt alene. Da kan man variere litt etter behov. veldig vanskelig dette, for når man spør pårørende kan de føle seg presset til å stille opp og være der alene selvom de kanskje er redde. Men har man en skikkelig god dialog,vil man kunne komme frem til det som er best.

Da faren min var terminal, var vi der hele tiden. Da trengte ikke vi noen ekstravakt. Personlig hadde jeg behov for å være der alene.

Men sykepleierene var hele tiden tilgjengelige ved behov.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy